Het volgende semester begint bijna, dus dit betekent dat mensen volop bezig zijn met een stage zoeken. Moira heeft al wel een stage. Die heeft ze niet op de gebruikelijke manier gevonden.

Iedereen die Communicatiewetenschap studeert aan de Universiteit van Amsterdam, komt in aanraking  met de helse zoektocht naar ‘de perfecte stageplek’. Eindeloos zoeken naar aantrekkelijke vacatures en motivaties schrijven, om vervolgens soms niet eens een tijdig antwoord te krijgen. De 21-jarige Moira, derdejaars communicatiewetenschapsstudent, vond hier echter een oplossing voor en bracht de bedrijven naar haar. Voor deze editie van Students of Amsterdam spraken we over haar originele aanpak in het stageproces, haar studentenleven in Amsterdam en haar toekomstige studieplannen.

Een stage vinden door… viraal te gaan?
Vrijwel elke student gebruikt inmiddels wel sociale media, maar nog niet iedereen gebruikt het actief voor het vinden van een baan of stage. Moira besloot om dit juist wel te doen en zichzelf hiermee te onderscheiden van de rest. In oktober postte ze een video op haar persoonlijke Facebook- en LinkedIn-pagina waarmee ze onverwachts enorm veel aandacht kreeg. In de video zei ze simpelweg dat ze op zoek was naar een stage, wat dit voor stage moest zijn en wat haar werkervaring was. Zelf had ze ook niet verwacht dat het zo hard zou gaan, maar het filmpje heeft op LinkedIn nu al bijna honderdduizend views! Dit is volgens haar ook grotendeels te danken aan het algoritme wat LinkedIn gebruikt, waarbij een bepaalde post langer blijft staan in iemands timeline.

De unieke aanpak van Moira zorgde dus voor veel aandacht en ook veel interessante aanbiedingen. Grote bedrijven begonnen haar uit te nodigen voor een gesprek, in plaats van andersom. Ze zou het dan ook iedereen aanraden om gewoon een gok te wagen en out of the box te denken bij het zoeken van een stage. Het enige nadeel van haar aanpak is toch wel dat het wat tijd kost om de vele reacties door te spitten op zoek naar de stage die het beste bij haar past. Inmiddels is dit gelukt en heeft ze een stageplek kunnen bemachtigen bij KPMG, waar ze naar uitkijkt om in februari te gaan beginnen.

Wonen in Amsterdam
Naast het zoeken naar een stage, heeft Moira ook al meerdere keren moeten zoeken naar een kamer in Amsterdam. Dit is voor velen onder ons waarschijnlijk een bekende worsteling. Haar ouderlijk huis staat in Alkmaar en hier heeft ze dan ook een tijdje, soms noodgedwongen, gewoond tijdens haar studententijd. Ook al vindt ze dit tijdelijk prima te doen, ze heeft toch liever een eigen plek in de stad. Inmiddels woont ze dan ook al een paar maandjes in Oost, maar ze heeft eerder ook een tijdje in de Rivierenbuurt en de Baarsjes gewoond. Op dit moment is ze prima tevreden met haar huidige stekkie in Oost, al vindt ze dat het wel een beetje in ‘een hippe buurt’ zit. Maar ach ja, je moet ook wat in deze huizenmarkt.

Een vleugje ‘Business Administration’
Ondanks dat ze in februari fulltime stage gaat lopen, is ze op dit moment nog volop bezig met studeren. Ze is namelijk bezig met een minor ‘Business Administration: Managing strategy and marketing’. Moira heeft ervoor gekozen om haar afstudeerscriptie in haar tweede studiejaar te doen zodat ze in twee jaar gelijk het grootste deel van de communicatiewetenschappelijke vakken kon afronden. Haar stage wilde ze het liefst als allerlaatste doen en vandaar dat ze voor dit semester keuzeruimte moest worden ingevuld. Ze heeft voor deze minor gekozen omdat Moira zichzelf later wel in de marketing ziet werken en de minor daarnaast ook een opstapje kan zijn naar een master in Business Administration, die ze van plan is vanaf september te gaan volgen. Het ziet er dus naar uit dat ze Communicatiewetenschap, in ieder geval voor de komende tijd, een beetje achter zich gaat laten.

 

50 Total Views 2 Views Today

Reacties

reacties

Categories: Interview