[mks_dropcap style=”letter” size=”48″ bg_color=”#ffffff” txt_color=”#000000″]1[/mks_dropcap] januari heften we nog vol vertrouwen het champagne glas op ‘de nieuwe kansen in het nieuwe jaar’, nu – bijna twee maanden later – stromen de sportscholen weer leeg en is menig Nederlander weer terug bij af. Mocht je bij de zeldzame 8% horen die nog het goede voornemen voortzet: chapeau! Je bent een van de weinigen. Bij Medium nemen we de goede (mislukte) voornemens onder de loep.
Rond oud & nieuw stellen we massaal goede voornemens: het is nou eenmaal traditie. We vinden dat we ons leven wel kunnen verbeteren en zien het nieuwe jaar als een nieuwe ronde met nieuwe kansen. Je blikt terug op al het leed van afgelopen jaar en stelt nieuwe doelen voor het komende. Helemaal niets mis mee, een mens mag dromen. Bovendien werkt het optimisme aanstekelijk, je staat er immers niet alleen voor in januari. Maar waarom zijn we precies zó gemotiveerd rondom de nieuwe jaaringang? ‘Gewoon een traditie’ is niet genoeg om Nederlanders aan het denken te zetten. Volgens psychologen heeft dit onder andere te maken met ‘hete overtuigingen’. Oftewel, met kerst eten en drinken we ons helemaal vol zonder te bewegen (of het huis te verlaten) en na die twee weken voelen we ons ontzettend schuldig. Dat negatieve gevoel zorgt ervoor dat we er van overtuigd zijn dat dat we ons leven willen verbeteren en gezonder willen leven. Maar eigenlijk is het een misleidende motivatie. Zodra je weer in de sleur komt van het dagelijks leven is die overtuiging om beter te leven minder of helemaal weg (of in psychologentaal: minder heet). Verder speelt ook ons brein een belangrijke factor, meer daar over lees je in ons tijdschrift (februari editie 2016).
Populaire voornemens
Wat wil de gemiddelde Nederlander dan het liefst veranderen? De top tien populairste voornemens wordt vooral bezet door de ‘minder stress’-categorie. In 2016 zijn we van plan meer te genieten van het leven en ons vooral minder druk te maken. Oftewel, meer tijd voor jezelf, vrienden en familie. Maar goed, meer genieten betekent dingen schrappen. Was jij bereid je bijbaantje op een laag pitje te zetten? Of je luiheid aan de kant te schuiven en de trein naar je ouders te pakken? Juist, je zaken op orde hebben is lang zo makkelijk nog niet. Een andere populaire variant is ‘meer doen voor anderen’. Na in december tientallen kerstcadeaus te hebben gekocht en een gigantische hoeveelheid eten te hebben gegeten is het besef dat we het hier goed hebben groot. We gaan doneren aan goede doelen want ‘vanaf 50 cent red je een kind in Afrika’ en ‘met een abonnement overleven twee neushoorns’. Dit voornemen mislukt hoe dan ook, want we doneren vooral om onszelf beter te laten voelen. We worden gelukkig van het idee dat we iemand ‘helpen’ en doneren gemakzuchtig een paar cent. Want zelf een project op starten? Ho maar! Zoveel moeite willen we nou ook niet voor iemand doen.
Benieuwd naar meer? De welbekende top drie én hoe je jouw mislukte voornemens een nieuw leven in blaast lees je in Medium Magazine (Februari 2016, Jaargang 29)
Cover: RafaelLopez