Marketing & PR Media & Entertainment

Podcasts: waar intimiteit voorafgaat aan populariteit

Written by Tamar Hellinga

Podcasts zijn al enige tijd op het internet te vinden. Voor de leken onder ons: een podcast is een audio-uitzending die in principe overal over kan gaan. Er is voor ieder wat wils: voor de filmliefhebbers, techies en verhalen-fans, om maar wat te noemen. In maart namen Alexander Klöpping en Erst-Jan Pfauth hun podcast ‘Een podcast over media’ voor het eerst met live publiek op, bij onze eigen UvA op Roeterseiland. En er is nu nog een nieuwe ontwikkeling op podcast-gebied: het eerste Nederlandse podcast-platform, Dag en Nacht Media, is een feit.

Het platform biedt een driedelige service: het maakt podcasts, helpt anderen podcasts te produceren en verbindt podcast-makers met adverteerders. Het concept bestond al, namelijk in de Verenigde Staten, maar is nu dus ook in Nederland geboren. Podcasts zijn makkelijk in gebruik: via je browser kun je ze direct beluisteren of je download een app, waar podcasts overzichtelijk aangeboden worden.

Liever intiem dan populair
Hoe vaak heb je de afgelopen maand naar een podcast geluisterd? Persoonlijke schatting: niet vaak. Maar uit statistieken van podcasts kun je dit niet halen; deze zijn namelijk niet openbaar gemakkelijk te vinden. In de laatste aflevering van Een podcast over media werd wel gesteld dat zijzelf acht- tot tienduizend luisteraars hebben, maar dat een andere podcast ‘Man met de microfoon’ er meer dan 20.000 heeft.

Wat maakt het succes van een podcast? En hoe is het anders dan radio, dat zich ook richt op het bieden van slechts audio? Het idee achter podcasts is dat het diepte biedt binnen een bepaald thema. Het richt zich daarmee vaak op een niche, een kleinere groep met een gemeenschappelijke interesse. Voordeel hiervan is dat deze mensen makkelijk te boeien zijn. Want wanneer je inhoud levert die je luisteraars interessant vinden, is de kans groot dat ze je nog een keer op komen zoeken.

In zijn beginsel is een podcast niet te vergelijken met een radiozender. Waar een radiozender vaak gebaseerd is op muziek, hebben podcasts praten als basis. Maar hoeveel zin heb je om een half uur of een uur naar iemand te luisteren? Aan de andere kant is het ook goed voor te stellen dat dit zeker wel aantrekkelijk is. Een podcast biedt content die de luisteraar aanspreekt en met de juiste spreker vliegt een uur voorbij. Daar komt nog bij dat je podcasts overal kan beluisteren. Zo lijkt het reizen naar de universiteit toch een stukje sneller te gaan met een podcast in je oren.

Podcastluisteraars zijn zeer trouwe luisteraars

Voor veel podcastmakers lijkt populariteit minder belangrijk dan het opbouwen van een band met luisteraars. Liever een intieme connectie door het maken van interessante en intrigerende content dan het opbouwen van een enorm, wellicht minder trouw, publiek. Want wat blijkt: podcastluisteraars zijn zeer trouwe luisteraars. Meer dan 80% luistert van een aflevering een groot deel of het geheel en bijna 90% beluistert alle of bijna alle afleveringen van een podcast.

Wie biedt?
Zoals veel fenomenen die zijn ontstaan op het internet, zijn podcasts geheel gratis te beluisteren. Geen probleem voor de luister, natuurlijk, maar wellicht zou de maker er meer uit willen halen. Daar biedt het kersverse podcastplatform een oplossing voor: advertenties. Deze kunnen ervoor, tijdens, of na een aflevering afgespeeld worden. Niet heel anders dan bij bijvoorbeeld een YouTube-video. Ook kan een podcastmaker ervoor kiezen gerichte marketing toe te passen. Hierbij krijgen verschillende groepen verschillende advertenties te horen, afhankelijk van individuele kenmerken.

De vraag is in hoeverre luisteraars openstaan voor advertenties. Vanwege het persoonlijke karakter van podcasts is het waarschijnlijk dat standaard advertenties, zoals je die op de radio hoort, niet goed in de smaak zullen vallen. Wellicht zijn advertenties die door de maker zelf ingesproken worden en te maken hebben met het thema van de podcast wel een goede match. Ook zijn er ideeën om luisteraars te laten betalen voor de podcast in de vorm van abonnee-kosten. Wat wel of niet werkt, zal de toekomst ons laten zien.

Cover: FirmBee

182 Total Views 1 Views Today

Reacties

reacties

About the author

Tamar Hellinga

Tamar (20) is Chef MediumTV 2017-2018. Disappointed about not having been able to follow the English course at the start of her studies. To make up for that, she mainly writes articles in English. Specialized in YouTube and social media, thanks to years of devotion.