XIII: Kalvijn bewijst het onmogelijke

Picture of By Fabian Bais

By Fabian Bais

29 Oktober was het zover; de bioscoopfilm van YouTuber Kalvijn ging in première. Ondanks dat veel andere YouTubers de wens uitspreken of al bezig zijn met het maken van hun eigen bioscoopfilm, is die van Kalvijn toch wel van een hele andere orde. Zijn film XIII is in slechts 24 uur opgenomen, waar een gemiddelde bioscoopfilm in 20 dagen wordt opgenomen. Dat klinkt als gekkenwerk, en dat is het ook.

Medium Magazine kreeg de unieke kans om bij de première aanwezig te zijn en doet verslag.

24-uur
Je zal je misschien afvragen waarom Kalvijn niet gewoon meer dan 24 uur de tijd neemt om XIII op te nemen. Andere films worden immers in twintig tot honderd keer zoveel dagen opgenomen. Maar daar is een reden voor. Het idee om een film in 24 uur op te nemen en te kunnen verkopen aan de grote bioscopen, komt voort uit zijn YouTube-serie Gekkenwerk. In deze serie voert hij de meest onmogelijke opdrachten binnen 24 uur uit. Zo heeft hij al 24 uur lang een vreemde gestalkt (dat begon op Amsterdam Centraal en eindigde in Berlijn), bezocht hij in dit tijdsbestek tien verschillende landen en plaatste hij zijn eigen standbeeld in Madame Tussauds. Deze opdrachten volbracht hij allemaal, maar een bioscoopfilm filmen binnen 24 uur is toch wel even andere koek.

Normaal hoort hij op de dag zelf pas wat de opdracht van de week is. Maar deze opdracht was een uitzondering. Zo heeft hij aan zijn team doorgegeven dat hij op 28 september zijn film wilde gaan opnemen. Zijn team is aan de slag gegaan met de hele pre-productie en Kalvijn hoefde alleen maar die dag aanwezig te zijn op de set.

Wel had hij geen idee wat het script was, wie de cast was, en op welke locaties er gefilmd zou worden. Hij wist dus van niks, en dat maakt deze opdracht extra moeilijk als je rekening houdt met de onwijze tijdsdruk. Daarnaast moet je zonder enige voorbereidingen in een keer je scènes opnemen. Iedere keer dat een scène opnieuw opgenomen moest worden, betekende weer vertraging en een grotere kans dat de opdracht niet gehaald zou worden.

Nederlandse bioscopen zien wel heil in deze film

Je raadt het al, de opdracht is gelukt, want de première in Pathé Arena heeft plaatsgevonden. Van tevoren wist ik niet wat ik van de film zou moeten verwachten. Ik heb natuurlijk zowel de aflevering op YouTube als de trailer gezien, en wist dus dat ze in 24 uur dertien verschillende opdrachten moesten uitvoeren én dat er vanwege tijdgebrek ook een aantal scènes tijdens de opnames zijn geschrapt. Daarom kon ik niet verwachten dat het een kwalitatief hoogstaande film was. Maar zowel Pathé, VUE als Kinepolis hebben de film gekocht, dus Nederlandse bioscopen zien wel heil in deze film. Ook speelden een aantal bekende Nederlanders een rol, zoals Jeroen Pauw, Tim Coronel, Frank Dane en Linda Hakeboom.

Rode loper
Ik had in ieder geval heel veel zin in de rode loper, want daar mochten we ook bij zijn. Hoewel ik vele cameraploegen had verwacht, stonden we alleen met een persfotograaf en een cameraploeg van een Nederlandse krant. Desalniettemin hebben we half bekend (influencend) Nederland op de rode loper voorbij zien komen. Dat was erg gaaf! Echter liep de hele avond achter op schema en was er niet veel tijd meer om vragen te stellen.

Gebruik je fantasie en blijf voor altijd jong!

De film moest namelijk gaan beginnen en daarom deed Kalvijn, echte naam Kelvin Boerma, zijn openingswoordje samen met zijn vrienden Peter de Harder, Jard Struik, Quinten Pool en Pol Buchly die samen met Kelvin de hoofdrollen spelen. Ze noemden hun film een ‘trap tegen de schenen van de filmwereld’. ‘Normaal gesproken is zo’n film een lange bevalling, maar dit was meer een keizersnede.’ Als advies gaven ze ons mee: ‘Gebruik je fantasie en blijf voor altijd jong!’

De film draait om het Japanse spel XIII, waarbij zoals reeds gezegd Kalvijn en zijn vrienden binnen 24-uur dertien bizarre opdrachten moeten uitvoeren. Het zijn allemaal wat infantiele opdrachten, maar die passen volledig bij het motto van de film.

 

Wat volgde was een film, waarbij realiteit en fictie heel dicht bij elkaar lagen. Constant zat je te twijfelen of een scène nou geacteerd of echt was. Ook het camerawerk deed hier goed aan mee. In de making-of zie je dat er met goed professioneel materiaal gewerkt wordt, maar in de daadwerkelijke film zitten er een hoop onscherpe shots en veel bewegende camerabeelden in. Het had veel meer weg van een gemiddeld YouTube-filmpje wat niet eens Kalvijn-waardig was.

Opdrachten
Hoewel het camerawerk niet denderend was, heb ik wel onwijs gelachen om XIII. Een aantal scènes was erg hilarisch. Opdrachten die de revue passeerden waren: steel een fiets en geef je aan, drink laxeermiddel en gooi alles eruit in het zwembad en zing Oerend Hard tijdens een concert in de Ziggo Dome. Dit laatste was een interessant moment in de film. Het leek Kalvijn helemaal niks te doen, dat hij opeens voor tienduizenden mensen moest optreden. Wat enerzijds heel logisch is aangezien het geacteerd is, maar aan de andere kant had je de hele film niet echt het idee dat er geacteerd werd. Waarschijnlijk was het gewoon verstand op nul en gaan, en dat is wel de kracht van deze film.

Al met al was XIII een film die veel vragen bij mij opwekte. De verhaallijn was soms moeilijk te volgen en zowel het film- als acteerwerk maakte het alleen maar verwarrender. Ik ben benieuwd wat Jeroen Sijtsma, het brein achter deze film, in gedachte had. Wellicht dat ik deze film dan wat beter kan plaatsen. 

Desalniettemin heb ik van de film genoten en heb ik onwijs veel respect voor deze prestatie. Het is ze gelukt, een bioscoopfilm in 24 uur. Kalvijn bewijst het onmogelijke! De kwaliteit is misschien niet super, maar je mag het toch nu al een succes noemen. En dit succes wordt alleen maar groter door zijn miljoenen fans op Youtube, die natuurlijk naar de bioscoop gaan om de film te bekijken.

Bekijk hier de Gekkenwerk-aflevering voor de making-of

 

Cover: Fabian Bais

Join Our Newsletter

New on Medium

Follow us

Google Workspace Google Workspace prijzen Google Workspace migratie Google Workspace Google Workspace