fbpx
23/02/2020 The magazine by Communication Science students of the UvA

Met virtual reality ben je ter plekke

Vanavond zal de KRO-NCRV in het programma In het spoor van de vluchteling een reportage laten zien in Virtual Reality.


Vanavond zal de KRO-NCRV in het programma In het spoor van de vluchteling een reportage laten zien in virtual reality. Voor deze reportage reisde oorlogsverslaggever Hans Jaap Melissen samen met Liesbeth Staats onder andere af naar Lesbos en Libanon waar hij filmde met een speciale 360° camera. ”Ik vind het een fantastisch medium. Het is alsof je op Google Streetview kijkt, maar dan met bewegende beelden”, vertelde meneer Melissen tijdens ons korte gesprek woensdagmiddag. 

Hans Jaap Melissen
Hans Jaap Melissen (1968) is een bekende oorlogsjournalist, schrijver en spreker. Hij begon als algemeen verslaggever maar legde zich al gauw toe op humanitaire crisis en oorlogen. Veel van zijn reportages werden ook uitgezonden door de NOS en andere publieke omroepen. Intussen is hij freelancer en werkt hij voor bijna alle publieke omroepen. Hij schuift regelmatig aan bij praatprogramma’s, geeft lezingen, trainingen en zit bijeenkomsten voor. Voor zijn reportages over de Arabische Lente werd hij in 2012 door de website Villamedia uitgeroepen tot Journalist van het Jaar.

Ik ben nog nooit zo onder de indruk geweest van een cameratechniek waarbij je voor je gevoel ‘in’ de video kan zitten

Bevordering objectiviteit van de media
”Een jaar geleden kreeg ik een bericht van SCOPIC of ik hun techniek, virtual reality, in oorlogsgebieden wilde gaan toepassen.” Toen Melissen de virtual reality bril opzette zag hij gelijk ongekende mogelijkheden, terwijl hij er nog nooit eerder van gehoord had. ”Ik kreeg zo’n bril op en sprong als het ware mee met een jongen een klif af. Ik dacht bij mezelf ‘shit man’, wat ben ik nou aan het doen. Als ik dit gevoel kan krijgen door zo’n video, dan kan ik mensen ook echt ‘meenemen’ in de oorlog”, aldus Melissen. De journalist legt uit dat je door middel van de camera dingen kan laten zien die in de ene hoek van een gebied heel spectaculair zijn, maar dan in de andere hoek weer helemaal niet. ”Ik ben bij rampen geweest die in de media veel groter over kwamen omdat een paar kapotte gebouwen in beeld werden gebracht terwijl daarnaast gewoon de markt werd opgebouwd en de gebouwen hieromheen waren allemaal heel. Iedereen denkt dan dat de hele wereld vergaat, terwijl het in de werkelijkheid wel meevalt.” In communicatiewetenschappelijke termen staat deze manier van presenteren ook wel bekend als framing. ”Door middel van de 360° camera kun je het beeld of je smartphone draaien, waardoor je ook naar mensen op een andere plek kunt kijken. Wanneer je de beelden bekijkt met een speciale bril, ben je voor je gevoel gewoon ter plekke. Dit zorgt voor een eerlijker en realistischer beeld.”

Arbeidsintensieve techniek
”Het maken van virtual reality video’s is erg arbeidsintensief en vrij ingewikkeld, zowel in de postproductie als het filmen zelf. Als je op hoge kwaliteit wil filmen, kom je nog steeds uit op een houder -een kubus- waarin zes GoPro’s zitten”, legt Melissen in duidelijke taal uit. ”Al deze GoPro’s moeten apart aangezet worden en vervolgens in de recording-stand gezet worden, wat dus al twaalf handelingen zijn. Elke keer moeten ze het doen en bijvoorbeeld niet in de foto-stand staan, want één camera die het niet doet en je hebt er alweer niks aan.” Hij vertelt dat er wel consumentencamera’s zijn waarbij de video’s er in een keer uitrollen, maar dat die nog niet van genoeg kwaliteit zijn: ”Nu moeten de beelden allemaal in elkaar geplakt worden in de montagekamer, wat de techniek erg arbeidsintensief maakt.”

Toekomst perspectief
Voor Melissen is het grootste voordeel dat virtual reality de mogelijkheid biedt om mensen het gevoel te geven alsof ze ter plekke zijn, of het nou bij je om de hoek is of in Syrië of Libanon. ”De techniek is zo nieuw, dat mensen vaak nog niet weten wat het is, maar dat komt wel. In de afgelopen twee tot drie weken zie je dat de headsets op veel bredere schaal in de winkels liggen met meerdere modellen, onder andere soorten waarbij je je smartphone in de bril kan klikken.” Tegenwoordig is ook YouTube geschikt gemaakt voor 360° video’s. Je klikt hierbij op een icoontje zodat het beeld splitst en dan kan je dat met die bril gaan bekijken. ”Gyroscopische blik heet dat officieel”, beschrijft de journalist. ”Het is echter geen techniek die het oude zal vervangen, maar het is een goede toevoeging aan de oude ‘platte’ – de standaard techniek waarbij men kijkt naar een plat scherm – manier van filmen. De techniek is fantastisch, maar de manier van kijken is best wel individueel. Je moet zo’n ding op je hoofd zetten, je sluit je af van de omgeving en je kunt er zelfs zeeziek van worden. Het is heftig. Sommige mensen zitten met tranen in hun ogen omdat ze het gevoel krijgen van: ‘jeetje, ik zit ertussen’. Ze voelen zich verantwoordelijk voor wat er gebeurt en denken ‘ik moet ook naar die boot toe lopen om te helpen’, maar dat kan natuurlijk niet.”

In het spoor van de vluchteling
In het programma dat vanavond om 19:00 uur uitgezonden wordt door NPO2, zal er verwezen worden naar de korte scènes die op de website kunnen worden bekeken. ”We zetten de camera op bij een vluchtelingenjongetje dat zich vervolgens gaat gedragen alsof hij door het water van Lesbos loopt.” Door je hoofd te bewegen bepaal jij waar je in die video naar wil kijken. Het geeft de kijker dan een gevoel dat hij erbij is, want je zit als het ware gevangen in de bril, je ziet alleen het beeld van die video. Wanneer je je hoofd naar links draait, krijg je de beelden van deze camera in een vloeiende beweging. Alsof je thuis zit en zelf kan kiezen waar je naar kijkt. In de uitzending van dertig minuten zullen we kort deze techniek toelichten. De camera geeft mensen het gevoel van ‘potverdorie, ik ben ter plekke’. Zeker in mijn vak, waar ik dan vaak in crisisgebieden ben, gebieden waar de gewone kijker niet zelf naartoe kan, krijgt het gevoel alsof hij daar is. Ik ben nog nooit zo onder de indruk geweest van een cameratechniek waarbij je voor je gevoel in de video kan zitten.”

Reacties

reacties

Related Posts

Fake News and the Coronavirus: How the Media verbalize Xenophobia in the New Decade

22/02/2020

22/02/2020

As the Coronavirus spreads so do the misinformation and fake news that lead to xenophobia around the globe. Stephanie writes about her own experience as an Asian student abroad.

Becoming Your Own Life Coach – Living an Enriched Life

21/02/2020

21/02/2020

The series of Becoming Your Own Life Coach reaches its second chapter. Andrada reflects on the applied knowledge of the first book of the series and reviews a second one.

The Road to Acceptance of Queer Women in Media Representation

19/02/2020

19/02/2020

Acceptance or fetishization? This article takes a critical look at the way the media portrays lesbians and their relationships.

Medium Podcast #8 – Jade’s Pact

14/02/2020 and

14/02/2020

The month in which Jade stopped using smartphones and developed a texting twitch (Parents beware).

Personal Ads: Who needs Cupid?

14/02/2020

14/02/2020

From personal ads to dating apps, people have advertised themselves to find the best suitor. Medium tells you why cupid is out of business.

Parasite wins Best Picture without an ’English-speaking’ host

13/02/2020

13/02/2020

Parasite makes history at the 92nd Academy Awards by being the first non-English speaking film to win Best Picture, defeating eight other competing English-language movies. Danny tells us why Parasite deserved to win.

A day in the life of the FSR FMG’s official secretary

13/02/2020

13/02/2020

Have you ever wondered what the secretary of the FSR FMG does? Meet Robin while she tells about her job! The job that currency has a vacancy, so check it out!

“Trust the child within you”: Interview with Francis Alÿs

Medium interviewed Francis Alÿs, director of "Sandlines", which premiered in Europe at the International Film Festival in Rotterdam. His work is currently being exhibited at the Eye Film Museum in Amsterdam.

Black tie: A guide on formal attire

12/02/2020

12/02/2020

Your next formal event is coming up and no idea what to wear? Then this article is the perfect guide in what to wear in ‘black tie’ to the next formal event.  

The Lessons of a Mercurius Sales Committee Member

10/02/2020

10/02/2020

Have you ever wondered what the Sales Committee of the study association Mercurius exactly does? Margarete gives you an insight into the useful skills she has developed as part of the committee.

Vienna: City of dreams

10/02/2020

10/02/2020

The Austrian capital is a worldwide famous destination with all sorts of architecture, museums, and landmarks to visit. If you are an art or history lover, a foodie, or you just get a thrill out of traveling to a new place; Vienna is the place for you!

AMFI-film screening 2020: Student works of art about fashion and identity

09/02/2020 and

09/02/2020

Medium had the opportunity to attend the 2020 Fashion Film Screening & Photo-exhibition created by AMFI students. This was our take.

‘Taylor Swift: Miss Americana’: How The Pop Supernova Found Her Voice

07/02/2020

07/02/2020

Emma analyses 'Miss Americana,' the documentary about Taylor Swift. In this, Swift narrates her life as a pop star and a woman in her 20's.

Vegan for a month: a new veganning or a big missed-steak?

07/02/2020

07/02/2020

Dry-January not quite your thing? Maybe give veganism a go. Gabby explores veganism for herself, and leaves us with some tasty tips!

Afgeserveerd voedsel wordt steeds meer uitgeserveerd

06/02/2020

06/02/2020

Steeds meer initiatieven richten zich op het tegengaan van voedselverspilling. En dat is maar goed ook, want jaarlijks verdwijnt een derde van al het voedsel in de vuilnisbak.

mersin escort mersin escort mersin escort canlı tv konya escort