Media & Entertainment

Victoria’s Secret: is de hype voorbij?

Mireia Boot
Written by Mireia Boot

We staan allemaal te trappelen om het modespektakel van het jaar te zien: de Victoria’s Secret Fashion Show 2015. Afgelopen dinsdag was de show en over welgeteld een maand kunnen we voor de buis gaan zitten om het te zien. De Nederlandse Romee Strijd loopt ook mee, voor het allereerst met de prestigieuze titel van Angel. Haar agent, Martin Robbe, noemt de show één grote reclame fuik en dat we allemaal maar gewoon even moeten relativeren. Is het écht een grote circus parade?  

December staat in het teken van Victoria’s Secret maar al die maanden ervoor eigenlijk ook al. Ter voorbereiding worden we overspoeld met Instagram foto’s van boksende modellen, sapkuren en eiwitdieëten. Voor elk model is het de droom deze show te lopen en daarnaast geeft het je modellenstatus een flinke boost. Voor ons, nuchtere Nederlanders, blijft het een ver-van-ons-bed-show. Kenner Martin Robbe zegt dat het ooit afgelopen zal zijn met het festijn: “Het is straks net als met de Playboy Mansion-feesten en andere hypes. Het wordt groter en groter en groter en dan: beng! Dan zakt het in elkaar. Het gaat vervelen en dan is het weer voorbij.” Moet de Victoria’s Secret fan zich zorgen gaan maken? Of blijft die zeepbel nog een tijdje heel?

Ontstaan
Om te beginnen het verhaal achter Victoria’s Secret, want het merk was niet altijd even succesvol. Het werd opgericht in 1977 door Roy Raymond die eigenlijk zijn marketing op mannen had gericht. Hij had als doel het voor mannen zo comfortabel en aantrekkelijk mogelijk te maken om lingerie voor hun vrouw te kopen. Raymond schoot mis: de uiteindelijke koper van lingerie is natuurlijk de vrouw. Hij ging bijna failliet en verkocht de boel aan Wexner van L Brands en zij wisten het merk weer op de kaart te zetten. Sexy lingerie voor vrouwen was destijds een gat in de markt. Victoria’s Secret was dan ook vernieuwend: sexy lingerie was eigenlijk taboe maar werd door hen neergezet als de normaalste zaak van de wereld. Vanaf 1995 werd ook de welbekende Victoria’s Secret Fashion Show gelanceerd en paradeerden topmodellen als Helena Christensen, Tyra Banks en Karen Mulder over de catwalk. Sindsdien hijst jong en oud zich maar al te graag in de lingerie.

Impact
Ze zijn dan ook de minste niet: Victoria’s Secret bestrijkt tegenwoordig 35 procent van de totale lingeriemarkt. Ze laten daarmee andere grote merken als Agent Provocateur en Chantelle achter zich. Victoria’s Secret heeft als belangrijke factor het merk: ze stralen een lifestyle uit die ervoor zorgt dat miljoenen meisjes tegen de ‘Angels’ opkijken, hen willen zijn en op hen willen lijken. Met honderden fanpages op social media tot gevolg. Je zou bijna vergeten dat het om lingerie gaat.

Als voorbeeld: de Victoria’s Secret Fashion show. Normaal gesproken geeft een show een beeld van de collectie, maar deze show heeft weinig weg van wat je in de winkels kunt kopen. De pronkstukken in de show zijn handgemaakt en hebben uren naaiwerk gekost. In de winkel kom je natuurlijk gewoon de ‘made in India’ versie tegen. Verder wordt de show in 192 landen uitgezonden en zeker 500 miljoen mensen kijken ernaar. 2000 mensen werken mee aan de show en een stoel in het publiek kost duizenden euro’s. Dat zijn nog eens cijfers waar je u tegen zegt. Victoria’s Secret weet voor haar shows altijd een mooi rijtje artiesten te strikken, Rihanna, Ellie Goulding en Ed Sheeran, ze zijn allemaal al eens langs geweest. Daar hangt natuurlijk een prijskaartje aan: dit jaar kostte de show zo’n 20 miljoen. Waar maken we ons toch zorgen over?

Niet meer wat het was
Victoria’s Secret is nog steeds mateloos populair, maar het is niet meer wat het ooit is geweest. De vroegere contracten van Angels als Tyra Banks en Heidi Klum liepen in de miljoenen, tegenwoordig moeten Angels het doen met een magere ton. Die glamour en exclusiviteit die het jaren geleden met zich meebracht is veranderd in een soort circus spektakel waarin het draait om de meeste Swarovski stenen op een bh en vleugels groter dan de woonkamer van menig Nederlander. De hype wordt nog eens extra bevestigd doordat modellen Gigi Hadid en Kendall Jenner dit jaar meelopen, zij zijn samen goed voor zo’n 50 miljoen Instagram followers. Slimme zet van Victoria’s Secret overigens, zo creëren ze nóg meer aandacht voor hun merk en nog meer jonge meiden die het merk willen dragen.

Victoria’s Secret stond ooit nog bekend als vernieuwend, in de jaren ’80 veranderden ze de wereld van vrouwen door sexy lingerie te introduceren. Later kwamen nog hun spokespersons de ‘Angels’ erbij en de Fantasy Bra, maar dat was het dan ook wel. Ze stralen nog steeds hetzelfde uit als jaren geleden, omringt door steeds meer toeters en bellen. De markt is veranderd en dat betekent dat hun slogan ‘sexy, bold and powerful’ een andere betekenis hoort te krijgen. Want wat de maatschappij nu ‘sexy, bold and powerful’ vindt is niet hetzelfde als 35 jaar terug. Hoe vermoeiend de discussie ook is, vrouwen hebben behoefte aan diversiteit. We zagen het al bij Abercrombie & Fitch: ooit het lievelingsmerk van tieners en jong volwassenen maar verloor haar populariteit doordat ze zich niet wilden aanpassen aan de markt. Ze weigerden grotere maten te verkopen en discrimineerden op afkomst. Victoria’s Secret verkoopt nog steeds maar tot maat XL en hun modellen zijn na 35 jaar nog steeds hetzelfde. Daarnaast beginnen nieuwe merken op te komen die maar al te graag die concurrentie aangaan, bijvoorbeeld start-up AdoreMe die samenwerkt met top designers en gelijksoortige lingerie aanbiedt voor minder geld. Victoria’s Secret hoort zich dan ook aan te passen, of te vernieuwen. Want ja, die zeepbel? Die gaat ooit knappen. Voor nu kan je beginnen met aftellen naar de televisie uitzending van de show: op 8 december kan jij en de rest van de wereld wegzwijmelen op de bank. Stiekem kijken we allemaal uit naar een avond van spektakel, glimmende bh’s en gespraytande lijven.

Cover: bargainmoose

619 Total Views 1 Views Today

Reacties

reacties

About the author

Mireia Boot

Mireia Boot

In haar kleuterjaren schreef ze al haar eerste boek, bestaande uit aan elkaar geniet a4 papier, drie woorden en een hoop stift. Hét begin van een liefde voor mooie verhalen maken. Anno 2016 zet ze dat voort bij Medium en duimt ze voor 'ooit' een plek bij ELLE. Naast al het geschrijf, eet ze ook graag kaasplankjes (die van Boca's zijn het beste) en aait ze poezen bij het Kattencafé Kopjes.