Terwijl haar omzet daalt, houdt Apple vast aan de voorheen ingeslagen wegen: met dure ‘flagship’ smartphones, die nog groter worden dan ze al zijn, hoopt Apple de koers door te zetten, maar in hoeverre zijn ze klaar voor de concurrentie? Medium geeft je een overzicht van de huidige markt waar Apple zich in bevindt.

Schoorvoetend moest Apple afgelopen week opbiechten dat het niet langer meer omzet draait dan verwacht. In een brief van directeur Tim Cook werd bekendgemaakt dat er dit kwartaal ‘slechts’ 84 miljard dollar en dat – misschien nog wel belangrijker – de nieuwe iPhone bij lange na niet zoveel verkoopt als gehoopt. Ook concurrent Samsung heeft al moeten inspelen op de meer kieskeurige consumenten en voelde zich daarom zelfs gedwongen om een fabriek in China te sluiten. Budgetontwikkelaars als Huawei en Xiaomi verbreken paradoxaal genoeg met hun goedkopere technologie juist het ene na het andere record.

Daling
Ondanks de toegenomen koopkracht en positievere verkoopresultaten in Nederland, Duitsland en de Verenigde Staten liet het nieuws de aandeelhouders van Apple flink schrikken: een aandeel in het bedrijf daalde meer dan tien procent, van $158 per aandeel naar $142 per aandeel. De BBC
 wist te melden dat niet alleen de gestagneerde verkoop van de telefoons reden is voor het lage vertrouwen, maar ook macro-economische zaken als het handelsconflict tussen de Verenigde Staten en China. Immers, als producten uit the land of the free niet langer naar de grootste Aziatische markt kunnen worden gebracht loop je altijd tegen tegenvallende resultaten aan.

Maar de gigant zelf wordt ook niet buiten schot gehouden. De dure prijs van de nieuwste iPhone-telg zou veel mensen weerhouden van de aankoop en bij een kleine terugloop in koopkracht zou de daling nog erger worden ingezet. Ook de matige services die Apple biedt komen de verkoop niet ten goede. Zo is er nog weinig bekend over de nieuwe videodienst en de eigen gezondheidsapps. Daarnaast vragen de investeerders zich af of ApplePay, de App Store en AppleMusic wel écht zo groot kunnen worden als het bedrijf beweert.

Ranglijsten
Niet langer is er op de telefoonmarkt sprake van een top twee, zoals dat jaren het geval was. Toen voerden Apple en Samsung op alle fronten de markt aan, maar Apple is dankzij een ware machtsverschuiving vervallen naar een derde plaats. Wereldwijd tweede is nu Huawei, terwijl Samsung nog steeds marktleider is. Groot verschil is dat de goedkoopste iPhone nog steeds €860 euro moet
kosten, terwijl er voor het vlaggenschip van concurrent Samsung slechts €700  moet worden afgetikt. Huawei-gebruikers komen helemaal goed weg: zij betalen slechts €650. Een groot verschil is ook nog dat er verschillende, andere telefoons van Samsung en Huawei zijn die goedkoper zijn. Zo krijgt de consument voldoende keuze, terwijl er bij Apple slechts op één specifieke sectie wordt gericht. Als dat fout gaat, trekt dat de hele telefoon afdeling mee en dalen de aandelen.

Tot op heden maakt Apple er nog geen probleem van: eerder werd al aangekondigd dat de nieuwe iPhones van 2019 nóg een stukje groter worden dan collectie van afgelopen november. Daar hangt natuurlijk ook een nog forser prijskaartje aan. Met een mogelijk nieuwe collectie iPads die volgend najaar ook het licht zou moeten zien wordt er per product meer verdiend, maar lijkt het wel dezelfde koers in te slaan die er nu juist voor zorgt dat verschillende consumenten weglopen en de omzet een dalende lijn heeft ingezet.

Heeft Apple een oplossing?
Reden voor een crisis is er echter nog niet bij het technologiebedrijf. Met de computers, laptops en iPads erbij worden er nog steeds duizelingwekkende winsten gemaakt en met de komende diensten in 2019 zou dat alleen maar moeten worden uitgebreid. Niet langer is het de hardware die het verschil moet maken, maar komt de software steeds meer naar voren. Voor de nieuw te beginnen videodienst moeten onder andere Oprah Winfrey, Steven Spielberg en M. Night Shamalan zorgen voor een bliksemstart
. Door ook meer te investeren in muziek-, gezondheids- en tal van andere functies kan er een specifiekere profiel voor elke gebruiker worden gemaakt. Voor de buitenwereld niet in waarde uit te drukken, maar voor het bedrijf misschien nog wel belangrijker dan geld.

De combinatie van de drie services maakt van Apple een belangrijke speler in de informatiemarkt, maar ook een geheel onbekende op een nieuwe markt. Siri staat in het niet bij Google Assistant en ook de streamingdiensten zijn nog lang niet op het niveau van Spotify, Netflix en YouTube. Individueel én als collectief valt het bedrijf nu dus tussen wal en schip. Aan veel factoren voor de teruglopende omzet kan Apple weinig doen, maar juist de dingen die het wél aan kan passen worden genegeerd. Feit is wel dat het bedrijf, nog niet lang geleden markt aanvoerder en wereldwijd bekend  voor haar innovatie, nu achter de feiten aan begint te lopen en 2019 zal moeten aangrijpen om weer een comeback te kunnen realiseren.

Cover: Pixabay

79 Total Views 2 Views Today

Reacties

reacties