Televisiekijken is zó 2018

Picture of By Jorrit Hoekstra

By Jorrit Hoekstra

[mks_dropcap style=”letter” size=”48″ bg_color=”#ffffff” txt_color=”#000000″]H[/mks_dropcap]et eerste kwart van 2019 is ondertussen al bijna gepasseerd, maar nog steeds blijkt dat in 2018 het verschillende records aan diggelen zijn gegaan. Rapper Drake brak het ene na het andere record, op sportgebied wist Real Madrid haar eigen recordaantal Champions League-trofeeën nog maar weer eens aan te scherpen en aandelenbeurs Dow Jones zag de grootste waardeterugval van aandelen in 1 dag ooit. Maar er was meer, zo blijkt nu: voor het eerst waren er meer mensen geabonneerd op streamingdiensten dan op reguliere televisie.

Een analyse van de Motion Picture Association of America (MPAA) heeft gemeten dat het totaal aantal inkomsten van streamingdiensten als Netflix in 2018 maar liefst 613 miljoen dollar was, vergeleken met een schamele 556 miljoen dollar voor de traditionele kabeldiensten. Een kleine ramp voor de beeldbuis, maar een blik op het potentieel laat zien dat dit nog maar het topje van de ijsberg is. Televisie is niet meer interessant voor de jongere generatie en sinds 2010 kijken maar liefst 33% minder kinderen nog lineair. Erger nog: het lijkt in de toekomst alleen maar verder af te nemen.

De verandering in het media landschap
Waar Netflix en in mindere mate Amazon het voorbeeld gaven en de kijker de mogelijkheid hebben gegeven om zelf te kiezen, zijn er nu vele (social) media die het principe hebben gekopieerd. YouTube zendt – tegen betaling – films en series uit, maar op Facebook is het bijvoorbeeld al mogelijk om voetbal-, American Football- en honkbalwedstrijden live te volgen. Dit allemaal met een kijkersaantal waar televisiemaatschappijen bij lange na niet aan komen; alleen het American Football wist per wedstrijd alleen al een kleine
19 miljoen geïnteresseerden op Facebook te boeien. Zelfs Snapchat en Instagram, toch niet bekend van de lange adem qua media, wisten over de jaren verschillende sport- en filmevenementen exclusief aan zich te binden. Zoveel verschillende diensten met een groot voordeel tegenover de reguliere televisie: de kijker bepaalt waar en wanneer er aandacht aan wordt besteed.

Het is de wereld op zijn kop, waar de ‘nieuwe’ media bepaalt.

Ook in Nederland lijkt de on demand media de dienst in ‘Hilversum’ uit te gaan maken. Illustrerend is het falen van RTL Late Night, wat Twan Huys uiteindelijk de kop kostte. Hij moest het zinkende schip overnemen van Humberto Tan, om de ooit zo gevierde kijkcijfers weer te behalen. Dat lukte niet en na een kort avontuur moest RTL op zoek naar iemand anders, waar al vaak de naam van Defano Holwijn rondspeelde. Die laatste wist met zijn liveshow op nota bene Instagram indruk te maken en deed een open sollicitatie naar de plek van presentator. Het is de wereld op zijn kop, waar de ‘nieuwe’ media bepaalt.

De toekomst van TV en streaming
De toekomst, met nieuwe diensten van Apple en Disney, lijkt nog slechter voor de televisiewereld. Ook wat betreft de
kosten lijkt de traditionele media in het nadeel. Waarom zou je meer betalen voor een medium waar je geen invloed op hebt, als je ook minder kan betalen voor een station waar je zelf uit mag kiezen wat je kijkt? Die afweging lijkt nu massaal gemaakt te worden en reden te zijn voor de daling in televisiekijkers. Vanuit daar ontstaat er een vicieuze cirkel. Als er geen kijkers zijn, houdt dat adverteerders weg. Maar bij geen adverteerders is er geen geld voor kwalitatief goede programma’s, en blijft de kijker dus ook weer thuis.

Is het einde dan totaal zoek? Daar lijkt het wel op, hoewel er nog geen sprake is van een onomkeerbare achterstand. Per jaar draaien televisies nog steeds een omzet van 118 miljard dollar, wat de omzet van de streamingdiensten doet verdampen: nog geen eens 40 miljard dollar. Ironisch genoeg zijn hier de adverteerders die het verschil maken. Waar de televisie-industrie last heeft van afnemende reclame-inkomsten, hebben de streamingdiensten nagenoeg nul. Zij zijn privaat eigendom, en bij het toestaan van relevante advertenties  helpen ze de concurrentie in het zadel en schieten ze zichzelf in de voet.

De toekomst ligt bij het medium dat de jongeren aan weet te spreken, wordt vaak gezegd. Maar ook de adverteerders spelen een belangrijke rol. Het gat is (sowieso voor nu) te groot voor streamingdiensten om zonder adverteerders te overbruggen, maar daarmee geven ze wel hun eigen soevereiniteit op. En hoewel de abonnementen voor televisie teruglopen en zelfs minder zijn dan de streamingdiensten, hoeven ze zich op het gebied van omzet nog weinig zorgen te maken. Echter geldt natuurlijk wel: zonder klanten ben je niets. Voor beide partijen zaak om snel te innoveren, voordat de ander uit het zicht verdwijnt.

Cover: Pixabay / Eindredactie: Kyle Hassing

Join Our Newsletter

New on Medium

Follow us

Google Workspace Google Workspace prijzen Google Workspace migratie Google Workspace Google Workspace