Suitsupply-baas Fokke loopt jullie te fukke

By Christian Manuputty

By Christian Manuputty

[mks_dropcap style=”letter” size=”48″ bg_color=”#ffffff” txt_color=”#000000″]D[/mks_dropcap]e storm lijkt enigszins te gaan liggen, maar jeminee, wat een hoop aandacht had Fokke de Jong en zijn Suitsupply met de nieuwe campagne voor zijn net verschenen pakkenlijn. Er waren vooral boze reacties van getergd feministisch Nederland, waarvan zelfs een gedeelte vond dat zijn abri’s ondergepist en vernield moesten worden. Bereiken deze vrouwenvoorvechters daadwerkelijk iets met deze reacties of lacht Fokke nu in zijn vuistje?

Een reconstructie
Voor het geval je het gemist hebt, een korte reconstructie: Suitsupply lanceerde haar nieuwe campagne, die beelden bevatte waarin vrouwen, volgens velen, te veel als (lust)object werden weergegeven. Dat leidde tot veel ophef. Een voorbeeld van zo’n ‘controversiële’ poster is dat de voorgevel van een vrouw als glijbaan wordt gebruikt door twee mannen, die overigens de grootte hebben van een speelpop. Vandaar de campagnenaam Toy Boys, dus. Het mannenmodemerk schuwt sowieso blootheid niet. Zo waren er op hun abri’s al vaker  hier en daar blote vrouwelijke borsten in vol ornaat te zien. Tetten! Ahum.

Lustobject versus sex sells
Zelfs in de WhatsAppgroep van de Mediumredactie was de campagne voer voor discussie. Het debat werd gevoerd door twee ‘kampen’, namelijk een kamp voor Suitsupply en een kamp tegen het pakkenmerk. Het eerste kamp snapte de inhoud van de campagne wel, want sex sells. Als mannen als lustobject worden neergezet, zou het ook geen probleem moeten zijn. En daar heeft het voorkamp een goed punt. Kamp tegen is het daar dus niet mee eens, want zo zou je alles kunnen rechtvaardigen. En daar valt natuurlijk ook wat voor te zeggen. Maar neem nu de Coca Cola-commercial waarin een hunk op een sexy manier zijn shirt uittrekt, omdat hij onder de cola zit. Heel erg een lustobject, natuurlijk, maar daarover breekt de hel dan weer niet los. Iets met twee maten? Of mag hier simpelweg niks over worden gezegd?

Fokke en zijn fukstrategie
Maar wat vindt de oprichter en eigenaar van SuitSupply, Fokke de Jong, van al deze reacties? Naar eigen zeggen is hij zich van geen kwaad bewust, ook al is hij zelfs met de dood bedreigd vanwege zijn controversiële campagne. Door alle commotie wordt er gezegd dat er sprake is van een revival in het feminisme. Ikzelf krijg eigenlijk de rillingen van de term ‘feminisme’, aangezien het hiermee weer te veel om alleen de vrouw lijkt te gaan. En dat is niet de bedoeling, want gelijkheid etcetera etcetera. Ik ben meer voor de term ‘equalisme’. Als je als feminist meeleest, let dan op: vanaf nu zouden alle feministen zichzelf ‘equalisten’ moeten noemen. Anders ga je maar weer terug naar de keuken, want vrouwen hebben natuurlijk maar één recht en dat is het aanrecht. Dit was een grapje.

Enfin, wie wordt de winnaar van de hele discussie, Suitsupply of equalistisch Nederland? De drang om te kunnen reageren lijkt erg aanwezig, omdat vrouwen tegenwoordig voor zichzelf op ‘durven’ te komen. En dat is mooi, maar let wel op: grote kans dat Fokke de Jong jullie hard uitlacht, waarschijnlijk zelfs strak in pak. De man was hier natuurlijk naar op zoek, ook al zal hij dat nooit toegeven. “We nemen hier onszelf als man volledig in de zeik, piepkleine kinderlijke dwergen die denken dat ze nog wat voorstellen, maar toch geen enkele impact meer kunnen hebben op de als trotse reuzen geportretteerde vrouwen”, is het verweer van de Suitsupply-baas. Dat is zeer te betwijfelen: De Jong was waarschijnlijk gewoon uit op een rel, want negatieve publiciteit is ook publiciteit en met zo’n reactie probeert hij een rel binnen een rel te veroorzaken, relception! En daar trappen veel mensen (lees: equalisten) hopeloos in. Mijn advies zou zijn om gewoon niet te reageren, puur om Fokke te fukke. En ik weet dat dat lastig is, want zeggen wat je er van vindt is nu eenmaal je recht. Of zelfs je plicht, volgens sommigen. Maar soms is geen gebruik maken van je recht het sterkste statement dat je kunt maken.

Join Our Newsletter

New on Medium

Follow us

Google Workspace Google Workspace prijzen Google Workspace migratie Google Workspace Google Workspace