[mks_dropcap style=”letter” size=”48″ bg_color=”#ffffff” txt_color=”#000000″]A[/mks_dropcap]l vanaf 2015 strijden technologiebedrijven Google en Amazon tegen elkaar om de consument voor zich te winnen. Toch is het conflict afgelopen december geëscaleerd, omdat nu ook de consument zelf de gevolgen van de strijd duidelijk zal gaan voelen. Klanten van beide bedrijven lopen op dit moment namelijk producten en diensten mis. Beide internetgiganten willen klanten voor zich winnen, maar stoten ze hen niet juist weg op deze manier?
Waar gaat de strijd precies over?
In 2015 begon het gehele conflict bij Amazon, die drie jaar geleden stopte met de verkoop van de Google Chromecast en Apple TV. Het bedrijf claimde dat beide streamingdiensten niet overweg zouden kunnen met Prime Video, de videodienst van Amazon zelf. Dit was de eerste keer dat Amazon de concurrentie uit haar eigen assortiment weghaalde, om via deze weg een eigen videodienst te bevorderen. Buiten de strijd tussen hun streamingdiensten, begon in datzelfde jaar de strijd om de clouddiensten die ze allebei aanbieden.
Vanaf september 2017 wordt er pas echt olie op het vuur gegooid door Google. Het bedrijf zette in september namelijk de eerste stap om concurrent Amazon eens flink aan te pakken. Google koos ervoor om het afspelen van YouTube-filmpjes via de Echo Show te blokkeren. De Echo Show is de door Amazon ontwikkelde smartspeaker, die je met je stem eenvoudig kan bedienen en die je door middel van een Touch screen van nog veel verschillende andere functies kan voorzien. De videoapp YouTube is natuurlijk eigendom van Google.
Het bedrijf heeft bovendien besloten het YouTube-verbod met nog een dimensie uit te breiden
YouTube-verbod
Deze publieke stap van Google zou alles te maken hebben met de zet van Amazone in 2015 en de schrapping van andere Google-producten zoals Google Home en de slimme thermostaat Nest uit het aanbod van Amazon. Alhoewel Amazon nog een slimme ‘hack’ had gevonden om YouTube-filmpjes te bekijken op hun apparaten, namelijk door consumenten naar de reguliere website te linken, heeft Google dit nu ook in zijn geheel geblokkeerd. Het bedrijf heeft bovendien besloten het YouTube-verbod met nog een dimensie uit te breiden. Naast de gebruikers van Echo TV kunnen ook de eigenaars van een Fire TV van Amazon vanaf 2018 niet meer naar YouTube-filmpjes kijken.
In een statement laat een woordvoerder van Google afgelopen december het volgende weten:
“We’ve been trying to reach agreement with Amazon to give consumers access to each other’s products and services, but Amazon doesn’t carry Google products like Chromecast and Google Home, doesn’t make Prime Video available for Google Cast users, and last month stopped selling some of Nest’s latest products. Given this lack of reciprocity, we are no longer supporting YouTube on Echo Show and FireTV. We hope we can reach an agreement to resolve these issues soon.”
De reactie van Amazon luidde als volgt:
“Echo Show and Fire TV now display a standard web view of YouTube.com and point customers directly to YouTube’s existing website,” Amazon’s statement reads. “Google is setting a disappointing precedent by selectively blocking customer access to an open website. We hope to resolve this with Google as soon as possible.”
Hoe nu verder?
Dat Google en Amazon hun ruzie publiekelijk uitvechten is erg bijzonder, maar dit is zeker niks nieuws onder de zon in de concurrentiestrijd tussen bedrijven. Er zijn namelijk ontzettend veel bedrijven die hun concurrent liever niet promoten of willen inzetten voor hun eigen producten. Zo heeft Apple een aantal jaar terug ervoor gekozen om streamingdienst Netflix niet meer te ondersteunen. Netflix is namelijk een grote concurrent van de Apple TV. En zo zijn er ook heel veel bedrijven die publieke samenwerkingen aangaan, zoals Walmart en Google, zij bundelen hun krachten om de concurrent te slim af te zijn.
In een ideale wereld zou een product zowel bij Google als bij Amazon terecht moeten kunnen. Helaas is deze horizon nog lang niet in zicht. Beide partijen hebben allebei geen zin hebben in een publieke onenigheid als deze, maar gaan door met het ‘straffen’ van elkaar. Wat wordt de volgende zet?
Cover: 422737 / Eindredactie: Leonie Ruizendaal