Stemmen op slogans

Picture of By Lara Jeurissen

By Lara Jeurissen

Op 18 maart zijn de Provinciale Statenverkiezingen. Dat betekent dat er overal in het land posters hangen, op tv bekende  politici debatteren en de liefhebber kan zijn dagen vullen met lokale politieke activiteiten. Naast de verkiezingen kunnen de partijen ook nog de BKB Campagne Award winnen. De wat? Een award die wordt uitgereikt aan de partij met de beste campagne. Bij de vorige Provinciale Statenverkiezingen in 2011 won de PVV. Wie gaat er dit jaar met de BKB Campagne Award vandoor?

Zwevende kiezers
Door het groeiende aantal zwevende kiezers wordt campagnevoeren steeds belangrijker voor politieke partijen. Al helemaal tijdens de Provinciale Statenverkiezingen, die niet echt populair zijn bij de meeste Nederlanders. Geen politieke partij zonder slogan, want die moeten de laatste kiezers de juiste kant op laten zweven.

D66: Nu vooruit – Meer banen. Minder lasten. Beter onderwijs
Met deze slogan richt de D66 zich vooral op de jonge en hoog opgeleide Nederlanders. De afgestudeerden die baantjes aannemen waar ze nauwelijks mee kunnen rondkomen, willen meer banen. De young professionals die al wel wat meer verdienen, willen minder lasten. En als laatste, de studenten in het Maagdenhuis bijvoorbeeld, willen beter onderwijs. Het vooruit willen, past goed bij de doelgroep van de partij. Jongeren kijken meer naar de toekomst, waar ouderen nostalgisch terugkijken naar vroeger.

Toch is de campagne zelf niet erg vooruitstrevend. In 2012 kwam de partij met de slogan En nu vooruit. Na een kleine aanpassing, het weghalen van ‘en’ vindt D66 hun drie jaar oude kreet nog steeds goed genoeg.

PVV: Genoeg is genoeg
Een passend statement, vol passieve agressiviteit waar de doelgroep van de PVV zich goed mee kan identificeren. Ook past het goed bij de ideologie van de partij die gebaseerd is op frustratie. Behalve boosheid, staat verandering centraal in deze slogan.

De partij is niet blij met hoe de politiek nu wordt bedreven en wil het anders gaan doen. PVV’ers zijn vaak trouwe stemmers: ze gaan altijd naar de stembus en kiezen niet snel voor een andere partij. Door in te spelen op emoties en op gedeelde overtuigingen van de achterban, is het een sterke zin die ook nog eens opvalt.

VVD: De VVD houdt koers
Het is een directe en geruststellende slogan, met weinig poespas. De achterban van de VVD is het vertrouwen in de partij aan het verliezen. Doordat de partij veel concessies heeft gemaakt,  hebben de trouwe kiezers het gevoel dat hun idealen in het niets verdwijnen. Met deze slogan probeert de VVD mensen te overtuigen dat de partij haar idealen niet laat varen.

“De VVD houdt koers” lijkt op dit moment een wat ongelukkige slogan voor de partij – denk aan een Teeven en een Opstelten die de afgelopen jaren niet bepaald de juiste koers voeren. De partij zal veel meer moeten doen dan een goede slogan bedenken om het vertrouwen van de kiezers te winnen.

PvdA: Geen nieuwe onzekerheid. Door met herstel.
Met deze slogan richt de partij zich duidelijk op de angst dat Nederland weer in een economische crisis zal raken. Een slimme zet! Want er wordt een onderwerp benoemd dat veel emoties oproept: het herstel van de economie. Mensen zijn bang voor armoede of boos over het verliezen van een baan. Het is ook een onderwerp waarover partijen verschillen van mening, waardoor de PvdA zich goed kan onderscheiden.

Ook de woordkeuze is goed uitgedacht. “Onzekerheid” roept angst op en het gevoel van afwachten. “Herstel” daarentegen is wel een moeilijk proces, maar het geeft hoop op verbetering. De slogan insinueert daarnaast dat het beleid van andere partijen de economie niet zou herstellen.

En de Award gaat naar…
Een sterke slogan dus, die van de PvdA. Het is de enige partij die inspeelt op een belangrijk, specifiek en actueel thema. Het is ook de enige partij die in een korte slogan een eigen standpunt afschildert tegen de standpunten van andere partijen en zichzelf zo onderscheidt van de rest.

Jammer voor de PvdA dat niet iedereen stemt op slogans. De een gaat voor een betrouwbaar gezicht, dan ander wellicht voor de partij met zijn lievelingskleur – je weet ‘t niet. Maar winnen ze niet de verkiezingen, dan wellicht nog de BKB Campagne Award. Ook leuk.

Join Our Newsletter

New on Medium

Follow us

Google Workspace Google Workspace prijzen Google Workspace migratie Google Workspace Google Workspace