De VVD is de grote winnaar van de Tweede Kamerverkiezingen in 2017. Medium zocht uit welke rol het positieve verkiezingsspotje hierbij heeft gehad.

De Tweede Kamerverkiezingen zijn net achter de rug en de VVD kwam als grootste partij uit de bus. Ondanks het verlies van 8 zetels ten opzichte van de verkiezingen in 2012, kan de VVD gezien worden als een winnaar van deze verkiezingen. Met de VVD als grootste partij en de aanstelling van een verkenner van VVD-huize, is het waarschijnlijk dat er een kabinet Rutte III komt. Zoals met elke overwinning zijn er meerdere factoren die bijdragen aan het succes. Zo wordt gesteld dat de rol van Mark Rutte in de Turkijerel heeft bijgedragen aan een toename van het aantal zetels, maar heeft het positieve verkiezingsspotje ook een rol gehad? 

Verkiezingsspotjes
Wat niet vergeten mag worden is dat het voeren van een strategische campagne belangrijk is voor politieke partijen. Een verkiezingsspotje als onderdeel van de campagne, mag hierbij niet ontbreken. Dergelijke spotjes worden op tv uitgezonden tijdens reclameblokken, of worden steeds vaker verspreid via sociale media om de potentiële kiezer te bereiken. De kracht van sociale media ontgaat de politieke partijen dus niet. Wat echter opvallend is aan het verkiezingsspotje van de VVD, is dat de insteek positiever is dan die van andere politieke partijen.

Problemen in Nederland
Neem het tv-spotje van het CDA, waarin verschillende kinderen te zien zijn die gevoelige vragen stellen aan hun ouders. Zo vraagt een meisje waarom oma niet zo vaak onder de douche mag en vraagt een tweede meisje aan haar moeder waarom zij nergens langer dan twee jaar mag werken. Het CDA stelt in dit tv-spotje problemen aan de kaak. Hoewel de verkiezingsspot van de PVV patriottisch en positief begint, wordt later in het spotje duidelijk gemaakt met welke bedreigingen Nederland te maken heeft. Voor beide spotjes kan gesteld worden dat de nadruk ligt op het aankaarten van vermeende problemen waar Nederland momenteel mee te maken heeft.


Met het positieve verkiezingsspotje heeft de VVD een negatief kenmerk van hun lijsttrekker weten te framen als iets positiefs.

Pessimist of optimist?
Dit kan echter niet gezegd worden van de verkiezingsspot van de VVD. Sterker nog, de VVD rekent af met een negatieve ondertoon. In een spotje van de VVD wordt aan de kijkers gevraagd waar zij liever voor gaan: een pessimist of een optimist. Een voice-over vertelt dat Mark Rutte zo vaak lacht en dat ze dat bij de VVD heel normaal vinden.

VVD-stemmer of niet, gezegd moet worden dat over dit spotje goed is nagedacht. Minister-president Mark Rutte is herhaaldelijk beschuldigd van het weglachen van fouten, problemen van Nederlanders en lastige vragen van kritische journalisten. Verschillende oppositiepartijen hebben Rutte regelmatig weggezet als weglacher. In het spotje wordt hier op een tactische manier op ingespeeld, door het lachen van Rutte te associëren met het zijn van een optimist. Lachen en optimisme is normaal, waarmee de critici weggezet worden als niet-normaal. Op deze manier heeft de VVD een negatief kenmerk van hun lijsttrekker weten te framen als iets positiefs.

Hopelijk ervaart het Nederlandse volk optimisme tijdens een kabinet Rutte III.

Cover: Jos van Zetten

763 Total Views 1 Views Today

Reacties

reacties