In 2016 deed Mireia Boot een vooruitblik op het sociale-medialandschap van dat jaar. Tijd om eens te reflecteren op wat er daadwerkelijk van terecht gekomen is. Lees hier Mireia’s verwachtingen van 2016.

Het jaar 2016 is inmiddels al een paar dagen aan de gang en de voorspellingen zijn begonnen. Massaal lezen we onze horoscoop zodat we in ieder geval een beetje zijn voorbereid op wat ons dit jaar te wachten staat. Ook deskundigen in de social media wereld zitten niet stil: ze hebben hun glazen bol uit de kast getrokken en voorspellen hoe social media zich dit jaar gaat ontwikkelen. Welke grote trends gaan zich voordoen?

Meer live streaming
Terwijl we afgelopen jaar nog omver werden geblazen door de live video streaming apps Periscope en Meerkat, moeten we er in 2016 toch echt aan geloven dat live streaming ‘je van het’ is. Een live video is nou eenmaal een stuk persoonlijker dan een foto met een stuk tekst. Bovendien hoef je er geen zes filters overheen te doen want ach, het is een video. Daarmee staat juist ook unieke content en timing centraal: we moeten harder ons best gaan doen om net op dat ene moment iets interessants te produceren. Facebook doet ook mee aan live streaming en dit jaar kunnen we verwachten dat Facebook Live voor iedereen beschikbaar wordt. Wie er in 2016 als winnaar uit de bus gaat komen? Dat is Blab.im. Hier kan je met vier mensen tegelijkertijd op het platform praten en toeschouwers kunnen jouw gesprek volgen. Deze app wordt onder andere gebruikt voor interviews en Q&A’s. Een andere app die populairder gaat worden is appear.in, hier kan je privé met maximaal acht vrienden een gesprek voeren. Vergeleken met Whatsapp is het voordeel dat je een live videogesprek hebt waar je niet uren op elkaars antwoord moet wachten. Snel en efficiënt dus!

We gaan nóg meer kopen
Social media is al lang niet meer alleen sociaal, maar ook ontzettend commercieel. Al helemaal met de introductie van de ‘buy button’ op onder andere Facebook, Pinterest en YouTube. Met deze functie kan je via een advertentie een product kopen, zonder dat je de app verlaat. Nu is het voor ons nuchtere Nederlanders even wennen om via Facebook te winkelen en al helemaal om je creditcard gegevens daar achter te laten, maar dit jaar belooft de buy button een doodgewone zaak te gaan worden. De voorspellingen zijn dan ook dat steeds meer merken hier aan mee gaan doen. Bovendien is mobiel internetten ondenkbaar geworden: ‘go mobile or go home’, luidt het motto. Bij mobiel internetten hoort een makkelijke manier van winkelen en wat is nu makkelijker dan via social media? Binnen no time wordt dit de nieuwe winkelmethode en bestel je aankomend jaar de kerstcadeaus gewoon via YouTube.

Je eigen virtual assistent
Een virtuele assistent is voor wie graag goede service wil, hulp wanneer het jou uitkomt en niet aan het einde van de maand blut wil zijn. Want ja, een echte assistent kost wat. Tot nu toe kenden we Apple’s Siri, Google Now en Microsoft’s Cortana, niet heel indrukwekkend zoals je misschien wel weet. Maar 2016 belooft veel goeds: virtuele assistenten worden slimmer, makkelijker én minder robot-achtig. Het zal dus meer op een echt gesprek gaan lijken. De voorspellingen zijn dan ook dat steeds meer social media apps een virtuele assistent zullen aanschaffen. Facebook introduceerde er al eentje waar je via Facebook Messenger mee kan communiceren, genaamd ‘M’. ‘M’ wordt getraind door medewerkers van Facebook waardoor hij best menselijk is. Klinkt een beetje abrakadabra, maar het komt er op neer dat deze assistent vliegtickets kan boeken, cadeaus kan kopen en grapjes kan maken. Wat wil je nog meer?

Cover: iluvgadgeds

1166 Total Views 2 Views Today

Reacties

reacties

Categories: Marketing & PR