De social media revoluties van 2015

By Luca Jansen

By Luca Jansen

[mks_dropcap style=”letter” size=”48″ bg_color=”#ffffff” txt_color=”#000000″]M[/mks_dropcap]orgen is het alweer zo ver, de laatste dag van 2015. Een jaar waarin veel is veranderd. In de Amerikaanse Playboy zullen geen volledig naakte vrouwen meer staan, homostellen in alle Amerikaanse staten hebben het recht om te trouwen en cadeaubonnen zijn niet meer in te wisselen bij de V&D. Ook in de wereld van je favoriete social media apps hebben er veel ontwikkelingen plaatsgevonden. Vandaag een overzicht van de meest ingrijpende veranderingen van 2015.

WhatsApp: blauwe vinkjes, bellen en WhatsApp Web
Uit het niets waren ze daar opeens: de blauwe vinkjes waarmee het mogelijk werd te zien of je bericht gelezen is door de ontvanger. Het stalkergehalte van menig nieuwsgierig ex-vriend(in) nam hierdoor toe, maar gelukkig kun je de beruchte vinkjes inmiddels uitzetten. Daarnaast werd het mogelijk om met WhatsApp te bellen via het internet. Het scheelt belminuten, maar kost veel MB’s en zorgt voor gesprekken die nét niet helemaal de bedoeling waren. Tot slot de nieuwe functie waar veel studenten blij mee zijn: WhatsApp Web. Hierdoor werd het mogelijk om via je laptop te whatsappen. Als er al collegeaantekeningen werden gemaakt, is dat sinds deze ontwikkeling definitief verleden tijd.

Wiens hobby het is om de klantenservice van de NS te spammen heeft nu de mogelijkheid to the next level te gaan

Facebook: geïnteresseerd-knop en de berichten-niet-meer-volgen-optie
De struggle was groot: op de hoogte willen blijven van een evenement maar nog niet zeker weten of je aanwezig bent. De geïnteresseerd-knop lost dit probleem op. Je kunt nu alsnog alle bevestigde artiesten op Lowlands volgen en daarna pas beslissen of je gaat. Voor de Facebookers die juist niet op de hoogte willen blijven van het leven van bepaalde vrienden is er nu de berichten-niet-meer-volgen-optie. Hierdoor verschijnen de berichten van die vriend niet meer in je timeline, maar ben je nog wel Facebookvrienden met die persoon. Dat dit mogelijk is, is nog vrij onbekend, maar doe er je voordeel mee!

Twitter: limiet van 140 tekens in privéberichten opgeheven
Wiens hobby het is om de klantenservice van de NS te spammen – een dagelijkse activiteit van menig treinreiziger – heeft nu de mogelijkheid to the next level te gaan. Twitter heeft namelijk het maximum aantal van 140 tekens in privéberichten opgeheven. Voor Twitteraars die met elkaar in contact willen komen is het overigens ook handig.

Snapchat: bewegende filters, verdwijnen beste vrienden, Discover-functie
Dat er op den duur bewegende filters zouden komen op Snapchat, wist iedereen. Toch schrokken veel tieners zich rot toen ze in september een snap openden waarin een vriend(in) transformeerde in een monster. Inmiddels zijn er nog veel meer zogenaamde Lenses en zijn deze niet meer weg te denken in het Snapchatgebruik. Een onverwachte ontwikkeling in de app is de Discover-knop. Door deze knop werd Snapchat opeens een journalistiek platform waar gebruikers middels artikelen en video’s het nieuws kunnen volgen. Helaas kunnen er niet alleen maar functies bijkomen en verdween er ook een: de ‘beste vrienden’ gluur-optie, waarmee het mogelijk was te kijken met wie iemand het vaakst berichten en foto’s uitwisselde, werd verwijderd. Een jammerlijke inbreuk op de stalk-mogelijkheden.

Instagram: advertenties en niet-vierkante foto’s
Ook al bestaat de app sinds 2010, pas vanaf dit jaar verschijnen er advertenties in je berichtenstroom. Nogal irritant, maar daardoor kunnen we wel gratis gebruikmaken van de fotoservice. Wat Instagram kenmerkte is dat de foto’s automatisch vierkant werden gemaakt. Dit is in 2015 op de schop gegaan. Je kunt nu ook langwerpige foto’s uploaden. Geen lastige afwegingen meer over wie je van een groepsfoto moet afsnijden.

Wat social media ons in 2016 zal brengen is nog een raadsel, op een paar dingen na. Wat vaststaat is dat er in Nederland een koop-knop op Pinterest komt. Verder zouden we het geen straf vinden als het weer mogelijk wordt om erachter te komen wie beste vrienden is met wie zien wie op Snapchat en dat wanneer je in een Instagramfoto wordt getagd je deze kan re-instagrammen. Of toch maar zo’n vind-ik-niet-leuk-knop? Daarvan weten we nog niet of we dat leuk vinden, of niet.

Cover: JasonHowie

Join Our Newsletter

New on Medium

Follow us

Google Workspace Google Workspace prijzen Google Workspace migratie Google Workspace Google Workspace