Van sluikreclame naar sluitreclame

Picture of By Alisja Winkel

By Alisja Winkel

[mks_dropcap style=”letter” size=”48″ bg_color=”#ffffff” txt_color=”#000000″]Y[/mks_dropcap]ouTube: het begon allemaal zo mooi. Een waar paradijs, een tropisch eilandje in de zee van de nieuwe media waar alles kon en mocht: “A platform to broadcast yourself”. Het lijkt er nu echter op dat die dagen voorbij zijn. De lastige regelgeving waar traditionele media mee te maken hebben, lijkt de boot te hebben gepakt en is nu bij YouTube aangestrand. Eerder deze maand kregen vloggers te maken met strengere regels vanuit YouTube zelf, maar nu heeft ook het Commissariaat voor de Media groot nieuws: het CvdM wil af van de sluikreclames, om zo kindermarketing op YouTube tegen te gaan.

Sneaky buisness?
Ben je nog niet bekend met het fenomeen van de kindermarketing op YouTube? Medium schreef hier eerder een artikel over. Toen dit artikel uitkwam, was alles nog mogelijk in vloggerland. Tot voor kort had het CvdM alleen toezicht op traditionele media zoals televisie, radio en on-demanddiensten, zoals uitzending gemist. Door vernieuwingen in Europese wetgeving komen daar dus binnenkort ook nieuwe media bij, zoals YouTube. Het idee is, dat er voor jongeren onder de twaalf geen reclames meer in vlogs mogen zitten. En dat wanneer vloggers betaald worden om te praten over een product, en dus reclame ervoor maken, ze hier transparant over moeten zijn. Engelse YouTubers zijn dit al langere tijd verplicht, en doen dit vaak door het woord ‘Ad’ de hele video ergens in het beeld te hebben of het in de titel te zetten. Op deze manier weten jonge kinderen dat het hier gaat om reclames. Lastiger zijn de producten die vloggers gratis toegestuurd krijgen van bedrijven. Als ze daar over praten, is dat dan ook reclame? Het is duidelijk dat er een grijs gebied is tussen wat wel en niet gezien kan worden als reclame. Waar dit voorheen misschien nog niet zo’n groot probleem was, is dat het nu wel: vloggers die de nieuwe regels niet opvolgen, kunnen namelijk fikse boetes te wachten staan.

Haken en ogen
Het besluit van het commissariaat van de media om YouTube ook onder hun wetgeving te laten vallen, is niet heel gek. Dat het echter lastig zal zijn om deze regels te gaan handhaven, is een understatement. Met duizenden nieuwe video’s per dag, is het vrijwel onmogelijk om alle content te controleren en is het nog lastiger om ervoor te zorgen dat kinderen onder de twaalf geen toegang hebben tot vlogs met reclames erin. Hoewel handhaving op YouTube een logische volgende stap is, is het wellicht noodzakelijk dat het CvdM dit op een andere manier aanpakt dan bij de traditionele media. Traditionele media kunnen boetes ontvangen die oplopen tot €225.000, het CvdM kan niet verwachten dat een tiener die filmpjes maakt in zijn slaapkamer dit kan betalen. Zelfs al worden vloggers gesponsord, zulke bedragen zijn absurd.

Wat zegt de CW?
Adolescenten zijn zo’n drie uur per dag bezig met sociale media, waarvan twee derde van deze tijd wordt gebruikt voor chatten met vrienden via WhatsApp of Snapchat en een derde wordt besteed aan sites als YouTube en Facebook. Deze getallen zorgen ervoor dat tieners nu op een dag gemiddeld meer bezig zijn met sociale media dan met welke andere vorm van media dan ook. Uit onderzoek is bekend dat deze doelgroep zo dol is op sociale media, omdat ze makkelijk kunnen communiceren met vrienden en informatie die belangrijk voor ze is, kunnen krijgen van hun leeftijdsgenootjes of idolen. Vooral dat laatste zou een goede reden kunnen zijn om sluikreclames af te schaffen. Jonge kijkers kunnen een aanbeveling krijgen van hun favo vlogger en het meteen willen hebben, omdat de vlogger in kwestie het ook heeft. Dat maakt de vlogger natuurlijk een zeer interessant marketinginstrument voor grote bedrijven. Je zou dit fenomeen kunnen zien als niks anders dan het idee van celebrity endorsement in reclames van traditionele media. In het geval van YouTube is er wel nog een persoonlijke band tussen kijker en vlogger waar rekening mee gehouden moet worden. Als kijker heb je het gevoel een vlogger echt persoonlijk te kennen, je weet veel van zijn/haar leven en je bent erin geïnvesteerd. Tieners die op zoek zijn naar een mening om te volgen, mogen niet misbruikt worden door vloggers die slechts geld aan ze willen verdienen. Regulering is absoluut nodig, maar het CvdM zal nog moeten zoeken naar een betere manier om de regels te handhaven en boetes uit te delen. Want alleen maar vloggers in de diepe schulden, daar zit niemand op te wachten.

Stiekem nu al benieuwd naar een YouTube zonder sluikreclames? Het kanaal Vet Gezellig schetst een beeld.

Cover: geralt

Join Our Newsletter

New on Medium

Follow us

Google Workspace Google Workspace prijzen Google Workspace migratie Google Workspace Google Workspace