Onderbroeken, Justin Bieber en social media zijn een magische combi, zo blijkt…

Calvin Klein werkt hard aan hun marketing, ze bereiken zo’n 10 miljoen fans via hun social media kanalen als Facebook, Twitter, YouTube en Tumblr. Daarnaast lieten ze menig belieberhart harder kloppen met Bieber in boxer voor hun social media campagne #Mycalvins, en juist die campagne heeft nu een prijs gewonnen…

Misschien zag je het voorbij komen op Instagram: menig celebrity postte een foto van zichzelf in het iconische ondergoed van Calvin Klein met de bijbehorende hashtag #Mycalvins. Deze hashtag is onderdeel van Calvin Klein’s campagne ‘show me your Calvins’, waar mensen worden gevraagd hun Calvin Klein ondergoed te laten zien. Inmiddels is de campagne zo’n 25 landen overgegaan en wordt het gezien als een van de beste campagnes van afgelopen jaar. Ze wonnen er zelfs de prestigieuze CLIO Award mee. Het klinkt misschien onbekend, maar deze prijs is als het ware de Oscars van de reclamewereld voor onder andere design en digital. Wat is het geheim achter het succes van #Mycalvins?

Lancering
Nog voordat Calvin Klein met de campagne begon, was het ondergoed al een trend op social media. Sterker nog, de #Mycalvins campagne is geïnspireerd op alle aandacht die het merk kreeg op Instagram. De ‘logo mania’ trend was namelijk al een tijdje gaande, invloedrijke mensen als bloggers en modellen maar ook het ‘gewone volk’ postten selfies in kleding met goed zichtbare logo’s. Ook Calvin Klein ondergoed werd graag geshowd.

Calvin Klein besloot op alle aandacht in te spelen met de campagne #Mycalvins, zoals toenmalig hoofd van communicatie Malcolm Carfrae zelf zegt: ‘We see what you’re doing, and we like it. Let’s take it to the next level.’  Het werd allemaal op een hele toepasselijke manier gelanceerd: supermodel Miranda Kerr plaatste een selfie op Instagram in het bekende ondergoed, en voilà: #Mycalvins was geboren.

‘Influencers’
Ondanks dat de Calvin Klein ondergoedtrend al een tijdje gaande was op social media, moest #Mycalvins wel even op gang worden gebracht. Miranda Kerr was wel een goed begin, binnen no time stond de teller op 190.000 likes. Door haar #ad bij de foto, heeft ze er waarschijnlijk een fix bedrag voor gekregen. Calvin Klein wist nog veel meer invloedrijke mensen te strikken om hun campagne onder de aandacht te brengen. Sterren als Kendall Jenner en Miley Cyrus deden mee en voor zo’n 10.000 dollar wilden bloggers als The Blonde Salad en Song of Style ook wel een kiekje postten in #Mycalvins. Alle influencers in Calvin Klein ondergoed waren goed voor zo’n zes miljoen likes, en dan hebben we het nog niet eens gehad over de ‘gewone’ Instagrammers die ook massaal gingen posten in #Mycalvins.

Resultaat
De cijfers liegen er niet om: dankzij de influencers werden 200 miljoen fans wereldwijd bereikt en staat de teller op bijna 147.000 tags #Mycalvins op Instagram. Een virtueuze cirkel die maar door blijft gaan, want ook nu Kendall Jenner in de campagne zit zijn er nog meer fans aangesloten. Het wachten is nu begonnen op het volgende merk dat social media op deze manier zal gebruiken. Want zo blijkt maar weer: een campagne met bekende mensen is garantie voor succes.

780 Total Views 3 Views Today

Reacties

reacties

Categories: Marketing & PR