Hoe Rockstar Games het najaar zal beheersen

Picture of By Jacco Peek

By Jacco Peek

[mks_dropcap style=”letter” size=”48″ bg_color=”#ffffff” txt_color=”#000000″]U[/mks_dropcap]itgever Electronic Arts floreert op financieel vlak, maar heeft vanwege de loot box-controverse flink wat imagoschade opgelopen. Volgens geruchten wordt er daarom hard gewerkt aan het aanpassen van hun online openwereldgame Anthem, waarvan de release vorige maand werd uitgesteld naar 2019. Wie de timing van het uitstel in de context plaatst, kan echter concluderen dat er iets anders gaande is. Een dag later meldde Rockstar Games namelijk dat Red Dead Redemption 2 verschijnt op 26 oktober. En als je geen FIFA of Call of Duty heet, kun je maar beter uitwijken.

Van oudsher is het najaar voor gamers een absoluut hoogtepunt. De jaarlijkse series brengen het volgende deel uit, grote licenties komen ook met een vervolg en Nintendo heeft altijd wel iets moois in petto. De verkoop van games is in deze periode cruciaal, omdat het grote publiek dan bereid is om de portemonnee te trekken voor de game die in hun tijdlijn opduikt.

De rockster van de industrie
Over het algemeen is hier dan ook geen speld tussen te krijgen, tenzij Rockstar Games zich in de strijd mengt. Dankzij de geliefde Grand Theft Auto-franchise is Rockstar misschien wel het sterkste merk van de industrie, waardoor het zich onder andere een ontwikkeltijd van vijf jaar heeft kunnen veroorloven. Gamers weten dat de ontwikkelaar garant staat voor uitzonderlijke kwaliteiten en hun games vliegen over de toonbank. GTA V verkoopt iedere maand nog tienduizenden stuks en is met bijna 90 miljoen verkochte exemplaren na Tetris en Minecraft de bestverkochte game ooit.

Daarbij komt ook dat Rockstar, zoals een echte rockster betaamt, zich niets aantrekt van marketingtrajecten van andere games. De ontwikkelaar laat zich niet zien op beurzen en heeft aan in totaal drie trailers genoeg, in tegenstelling tot de schreeuwerige aanpak van bijvoorbeeld Ubisoft. De aankondiging van Red Dead Redemption 2 gebeurde via een rood logo op social media, waarna de game trending werd op Twitter en gamers het woord verspreidden. Rockstar heeft simpelweg het imago van Apple ten tijde van de eerste iPhones.

Achter de schermen
Op dit moment worden er ongetwijfeld een hoop strategieën aangepast om niet ondergesneeuwd te worden, maar lang niet elke game hoeft te wijken. Het ligt met name aan het genre van de game of de aankomende Red Dead wordt gezien als superieur, of dat de game een totaal ander publiek aanspreekt. Het Japanse Kingdom Hearts 3 hoeft zich bijvoorbeeld niet druk te maken en Nintendo’s najaarsklapper zit hoogstwaarschijnlijk niet in het vaarwater van de westerse game.

Het zijn vooral de actiegames, al dan niet met een open wereld, die er goed aan doen Rockstar te mijden. Behalve dat een mogelijke nieuwe Assassin’s Creed een mainstream publiek aanspreekt, zijn games er ook op gebouwd om er tientallen uren in te spenderen. Veel gamers hebben geen geld, noch de tijd om meerdere grote games te spelen in het najaar. En als je er dan toch een koopt, dan wordt het Red Dead Redemption 2.

Cover: Rockstar Games / Eindredactie: Tamar Hellinga

Join Our Newsletter

New on Medium

Follow us

Google Workspace Google Workspace prijzen Google Workspace migratie Google Workspace Google Workspace