Review: #Realityhigh

Picture of By Moira Arrarte

By Moira Arrarte

[mks_dropcap style=”letter” size=”48″ bg_color=”#ffffff” txt_color=”#000000″]I[/mks_dropcap]edereen kent het wel: het lange zoeken op Netflix om een leuke film te kijken. Een oplossing bij dit zoeken kan het kijken bij new releases zijn, omdat je misschien al vele Netflix films hebt gezien. Een andere oplossing kan zijn om te kijken welke film veel sterren heeft, maar hierbij is de vraag of die sterren nou wel echt passen bij jouw interesses. De film #realityhigh is zo’n film die te vinden is onder new releases en bij mij beoordeeld staat met vijf sterren.

Bij de omschrijving van de film staat ‘Pas op als de ex van je nieuwe vriend opeens je beste vriendin wilt worden, vooral als ze negen miljoen volgers heeft.’ Verder staat bij de film dat het een Netflix Original film is uit 2017 en dat het een film is voor boven de zestien jaar, waar grof taalgebruik en drugs en/of alcoholmisbruik in voor komt. Mijn verwachting bij deze film is dat ik hem leuk ga vinden. Dit komt mede door de vijf sterren. Deze sterren bij Netflix worden voornamelijk gebaseerd op je eigen kijkgedrag, maar over het algemeen lijkt Netflix mij altijd wel aardig te kennen. Verder lijkt de film mij interessant omdat de film heel recent is en omdat het over communicatie via sociale media gaat. Tot slot is de leeftijdsgrens 16+ en dat spreekt mij ook wel aan.

De film begint met een flashback naar vroeger waar Dani, de hoofdrolspeelster, wordt gepest. De pesterijen worden vastgelegd met smartphones en gaan rond op sociale media. Ze wordt als een nerd neergezet. Vervolgens zie je dat zij verliefd is op Cameron, de knapste jongen van haar middelbare school, terwijl hij eigenlijk een relatie met Alexa heeft, het populairste meisje van de school. Alexa is een social influencer met negen miljoen volgers op sociale media. Sociale media speelt in deze film een belangrijke rol; het maakt of breekt mensen hun reputatie. De hoofdrolspeelster Dani houdt zich niet veel bezig met sociale media. Zo is zij bijvoorbeeld vrijwilligster bij een hondenarts.

Wat ik erg positief vind aan de film is dat het een maatschappelijk probleem omtrent cyberpesten aankaart. Het acteren van de acteurs vind ik ook goed, bijna alles wordt realistisch overgebracht. Wat mij tegenvalt aan de film is dat het nogal kinderachtig is voor een film met een aangegeven leeftijdsgrens van zestien jaar. Ik denk dat mensen van onder de zestien zich meer interesseren in het sociale media aspect. Dat de film zich afspeelt op een middelbare school maakt het, wat mij betreft, ook erg kinderachtig. Wat mij ook tegenvalt is dat de verhaallijn erg voorspelbaar is; de film mist elke vorm van diepgang.

Kortom, de vijf sterren die Netflix voor mij heeft bepaald, zijn naar mijn mening niet terecht. Het is te merken dat de film recent is gemaakt door het sociale mediagebruik, maar verder zijn mijn verwachtingen niet uitgekomen. Ik moet toch maar weer even verder zoeken naar een andere film…

Cover: Jill111