Review: Man Man Man De Podcast

By Loïs Marcus

By Loïs Marcus

[mks_dropcap style=”letter” size=”48″ bg_color=”#ffffff” txt_color=”#000000″][/mks_dropcap]Wij zijn Bas, Chris en Domien en dit is Man Man Man, de podcast. Een podcast waarin we ontdekken hoe mannelijk we eigenlijk zijn.” Zo begint al drie seizoenen lang de steeds populairder wordende podcast van Qmusic-regisseur Bas Louissen, Radio 538-sidekick Chris Bergström en Qmusic-dj Domien Verschuuren. Tijdens de afleveringen zoeken ze samen uit hoe mannelijk ze zijn op verschillende gebieden zoals vakantie, dates, feestjes en het nemen van afscheid. Het afgelopen jaar is voor de mannen niet onverdienstelijk geweest. Zo hebben ze verschillende podcast awards gewonnen, brachten ze samen met bierbrouwerij Van De Streek het blond biertje Man man mango op de markt en zitten ze midden in een theatertour die gebaseerd is op het  succes. In dit artikel worden de verschillende factoren van het succes uitgemeten en wordt er ingegaan op de onderliggende redenen voor de grote populariteit.

De afleveringen zijn Man Man Man zijn elke maand goed voor zo’n veertigduizend luisteraars. Maar wat maakt ze zo goed? Allereerst zijn de mannen heel goed op elkaar ingespeeld en hoor je aan alles dat ze ervaring hebben met audio. Verhalen worden op een fijne en heel begrijpelijke manier verteld, waardoor het haast lijkt alsof je zo met ze aan de keukentafel zit. Door het hoorbare gemak krijg je het idee dat het opnemen van deze afleveringen geen enkele moeite kost. Alles vloeit moeiteloos in elkaar over en grappige momenten worden afgewisseld met boodschappen van een meer serieuze aard. Zo vertelt Chris in de aflevering over afscheid het ontroerende verhaal over de laatste momenten met zijn moeder en begint de aflevering over drugs met een duidelijke disclaimer voor de jongste luisteraars.

Betrokkenheid

Als luisteraar voel je je duidelijk betrokken bij de podcast. De mannen beginnen de afleveringen bijvoorbeeld altijd met een vraag van de luisteraar, die uitgebreid en aan de hand van begeleidende anekdotes wordt beantwoordt. Daarnaast is het erg grappig om te merken dat de mannen zich bewust zijn van wat ze zeggen en hebben ze goed door dat een hele hoop mensen -waaronder familie en vrienden- uiteindelijk te horen zullen krijgen wat ze op dat moment zeggen. Dit weerhoudt ze er niet van om alles tot in details te vertellen, vaak gevolgd door een schaterende bulderlach van de mannen.

Alsof er drie vrienden de hele tijd gezellig in je oor zitten te tetteren

Deze eerlijkheid speelt absoluut een grote rol in het feit dat de podcast zo leuk en succesvol is. Zoals al eerder gezegd  heeft de luisteraar hierdoor meteen het gevoel dat je middenin het gesprek zit en elk moment een eigen bijdrage kan leveren. Hierdoor heeft het me ook al vaak uit een slechte bui geholpen want je voelt je instant minder alleen wanneer je deze podcast luistert. Alsof er drie vrienden de hele tijd gezellig in je oor zitten te tetteren. Dit heeft bij mij persoonlijk ook al wel voor wat gekke momenten in de tram en op straat gezorgd, want tijdens het luisteren schiet je zeker weten op verschillende momenten enorm in de lach.

Verslavend goed

Mijn advies is dan ook; begin aan deze podcast! Ook wanneer je eigenlijk nog niet goed weet wat dit medium inhoudt, of je er normaal niet naar luistert . Geef het een kans. Dan weet ik zeker dat je net als ik binnen twee weken elke aflevering gehad hebt en vrolijk van voor af aan weer begint met luisteren. Zodat je uiteindelijk met alles mee kunt praten. Man Man Man is namelijk echt verslavend goed. Veel plezier met luisteren, ik zou willen dat ik nog kon beginnen.

Cover: Unsplash