Politici: wees actief op Instagram en Snapchat!

Picture of By Marleen Schonewille

By Marleen Schonewille

[mks_dropcap style=”letter” size=”52″ bg_color=”#ffffff” txt_color=”#000000″]B[/mks_dropcap]ijna alle politieke partijen in Nederland maken gebruik van sociale media. Zo was de strijd op sociale media al losgebarsten, nog voordat de verkiezingscampagnes van de politieke partijen werden gelanceerd. Bijna alle politieke partijen maken tegenwoordig gebruik van sociale media en het is dan ook een belangrijk onderdeel in hun campagne. Zonder de tussenkomst van journalisten kunnen politieke partijen direct met hun achterban en potentiële kiezers communiceren. Vaak maken de partijen gebruik van Facebook en Twitter, maar Instagram en Snapchat worden ook steeds populairder (vooral met het oog op jongeren). De vraag is: hoe kan de politiek Instagram en Snapchat inzetten?

Originaliteit is key
Instagram en Snapchat zijn andere kanalen dan Facebook en Twitter en vraagt dan ook om andere content. Deel foto’s die uniek zijn; foto’s die laten zien wat de politicus doet. Neem de volgers mee in het dagelijks leven van de politicus. Met de fiets of toch de auto nemen naar het Binnenhof? Laat zien wat de politicus op het Binnenhof doet, waar ze lunchen, hoe hard en met hoeveel passie ze werken. Laat de persoon achter de politicus zien! Instagram en Snapchat moeten van meerwaarde zijn en geen kopie van Facebook of Twitter worden.

De politicus is de partij
Laat de politici zien, laat hen zichzelf zijn! Het allerbelangrijkste is dat de politicus authentiek is. Het moet voelen alsof de politicus een echt persoon is. Het draait bij jongeren niet meer om de partij, maar om de persoon die de partij vertegenwoordigd. Op Instagram en Snapchat kan de politiek dan ook persoonlijker worden gemaakt. Jongeren zien op deze manier dat een politicus niet onbereikbaar is en ook gewoon een mens is. Laat de politicus als individu dan ook de partij vertegenwoordigen en niet de partij de politicus!

Wees interactief en persoonlijk
Post niet alleen, maar reageer ook op volgers. Laat zien dat de politicus aanwezig is en interesse heeft in anderen. Reageer, like en share! Verwacht niet alleen dat jongeren een politicus volgen om de politicus, maar volg de jongeren ook terug. Het posten van nieuwe content om alleen maar nieuwe volgers te genereren werkt niet! Laat niet alleen politiek gerelateerde content zien, maar ook persoonlijke content. Denk bijvoorbeeld aan Jesse Klaver met zijn eikeltjes pyjama. Instagram en Snapchat zijn immers sociale media.

De politiek hoeft helemaal niet stoffig te zijn

Geef ze een kijkje achter de schermen
Laat jongeren zien hoe het er achter de schermen aan toe gaat. Laat dus zien waar je bent, wat je aan het doen bent en bij wie je bent. Geef jongeren naast een inkijk in het politieke leven ook een inkijk in het persoonlijke leven van de politicus. Maak een mooie foto van de politicus op kerstavond met die geweldige kersttruien of hoe hij/zij een dagje weg is met zijn/haar familie.

Post strategisch op Instagram
De beste tijden om op Instagram foto’s te plaatsen is doordeweeks tussen 18:00 uur en 19:30 uur en in het weekend om 11:00 uur. Dit klinkt logisch, want niet veel volgers zullen om drie uur nachts hun Instagram checken. Onthoud wel dat rond deze tijd veel foto’s worden geplaatst en de foto’s van de politicus worden bedolven onder de andere posts. Wissel daarom af met de tijdstippen en post ook eens rond 12:30 uur of rond 18:30 uur, omdat de posts zo eerder tevoorschijn komen in de tijdlijn van de jongeren wanneer ze hun Instagram refreshen.

Snaps duren 10 seconden
Een belangrijk kenmerk van Snapchat is dat de politicus 10 seconde heeft om te delen wat hij/zij wil delen. De content moet daarom nog krachtiger zijn dan op Facebook, Twitter of Instagram. Houd het kort, krachtig en laagdrempelig met een vleugje politiek om de jongeren geïnteresseerd te houden. Steek geen saaie betogen af, maar laat zien wat je doet. Maak daarnaast gebruik van de functie ‘Live Stories’, waarmee iedereen foto’s en video’s kan zien over één bepaalde gebeurtenis. Zo heeft Hillary Clinton in 2016 gebruik gemaakt van deze functie tijdens haar rally in Roosevelt Island.

Instagram en Snapchat bieden de politiek veel kansen om mensen aan te spreken. Neem je volgers mee op avontuur en geef ze een kijkje in het domein van de politicus. Wees hierbij echter wel ludiek, uniek, origineel, persoonlijk en leuk want de politiek hoeft helemaal niet stoffig te zijn.

Cover: TeroVesalainen

Join Our Newsletter

New on Medium

Follow us

Google Workspace Google Workspace prijzen Google Workspace migratie Google Workspace Google Workspace