Marketing & PR

Pasen of voorjaar: marketing blijft lastig

Christian Manuputty
Geschreven door Christian Manuputty
Want create site? Find Free WordPress Themes and plugins.

Vandaag mogen we nog even Pasen vieren. De nodige familiebezoekjes kunnen worden gepleegd, paaseieren worden gezocht, we kunnen losgaan op de start van het festivalseizoen of gewoon even helemaal niets doen. Hoe dan ook, voor verschillende merken was het natuurlijk weer tijd om de nodige campagnes eruit te gooien. Hoe zagen die er uit?

Oorsprong paasverhaal
Ook al lopen de kerken leeg, we weten allemaal dat Pasen van origine een christelijk feest is, toch? Jezus Christus stierf aan het kruis voor onze zonden op Goede Vrijdag en herrees drie dagen later uit het graf. Vele romantici hopen overigens dat een andere JC dit kunstje ook gaat flikken, maar dat geheel terzijde. De oorsprong van het paasverhaal is nergens terug te vinden in hedendaagse marketing: meestal zie je een paashaas, eieren en een paasbrunch met de familie. Een vergelijkbaar fenomeen is natuurlijk ook te zien bij kerst, waar nergens de geboorte van Christus te zien is in reclames. Daar gaat het ook om quality time met de familie. En om een kerstman, die in de huidige vorm het uiteindelijke resultaat is van – o, jawel – een campagne van Coca-Cola.

Terug naar de paas. In veel commercials is de bekende zoektocht naar paaseieren te zien en die eieren zijn verstopt door een zekere paashaas. Maar waar komt het gebruik van die paashaas dan vandaan? Er is niet echt een eenduidige oorsprong aan te wijzen voor de huidige paasgebruiken. De eieren zijn waarschijnlijk een overblijfsel van de vastentijd. Tijdens het vasten bleven er ontzettend veel eieren over, dus die werden dan genuttigd tijdens Pasen. De haas was volgens een Duitse mythe eerst een vogel met lamme vleugeltjes als gevolg van de strenge winter. Dit beestje werd echter veranderd in het huidige paasdier door toedoen van de godin Eostre – aha, de verklaring voor het Engelse Easter – en zo kon het alsnog eieren leggen. Maar er zijn nog talloze andere verklaringen die de huidige manier van Pasen vieren kunnen verklaren, als we het internet moeten geloven. Goed, veel verder zijn we dus niet gekomen.

Een vergelijkbaar fenomeen is natuurlijk ook te zien bij kerst, waar nergens de geboorte van Christus te zien is in reclame’s

‘Vrolijk voorjaar’, het nieuwe paasfeest
Er zijn ook commercials die zich overigens helemaal niet aan de huidige paasboodschap willen houden. De merken in de desbetreffende reclames spreken eerder over een ‘lekkere lente’ in plaats van ‘fijn Pasen’. Waarschijnlijk om de christelijke oorsprong te vermijden, zodat er een breder publiek kan worden aangesproken. En dan ontstaat er ophef. Merken als Lidl en HEMA zijn dan de ‘schuldigen’. Zij zouden zich aanpassen aan de moslims, aldus vele reacties op het internet, maar ook op straat. Oordeel zelf:


Volgens de HEMA zouden sommige mensen aanstoot nemen aan de term ‘Pasen’, zoals te zien was bij PowNed. Niet iedereen is blij mee met de HEMA-werkwijze, maar het is vooralsnog niet een discussie geworden vergelijkbaar met de grootte van de Zwarte Pieten-ophef. De Facebookpagina van HEMA werd wel bestookt met ontevreden mensen die vóór ‘Pasen’ waren en tegen ‘voorjaar’. Een paar reacties op een rijtje:

“Dag HEMA, ik ben er klaar mee. Ik had de HEMA al in de ban gedaan met sinterklaas, nu ben ik er klaar mee! Voorjaar? Belachelijk!! Pasen!!”

“Nou ineens Pasen zeggen omdat je wordt geboycot. Jullie verloochenen je Hollandse roots. Dus met Kerstmis gaan jullie zeggen Winterfeest? Bah, ik koop nooit meer wat bij de Hema. Walgelijk. Zo verdwijnt onze Hollandse cultuur langzamerhand om plaats te maken voor islamitische. Straks gaan jullie ook geen bikini’s meer verkopen zeker? Wees trots op onze Hollandse gewoonten. Hema was 40 jaar lang mijn favoriete winkel, maar dat is nu over.”

“Verstop eieren en vrolijk voorjaar, waarom geen paaseieren en vrolijke paasdagen? Alvast een voorbereiding op de Islamisering? In ieder geval koop ik niet meer bij de Hema..”

Heftige reacties op een oer-Hollandse winkel die volgens het publiek niet zo oer-Hollands meer is. Wel opvallend dat in de klaagzang op de Facebookpagina van HEMA niets te lezen valt over de zoon van God die voor de mensheid uit de dood is herrezen tijdens Pasen. Want zou het HEMA-publiek niet daarover moeten klagen, wil het echt consequent zijn? Na alle ophef heeft de HEMA wel besloten om toch maar toe te geven en iedereen alsnog ‘écht een vrolijk Pasen’ te wensen. Met de nadruk op ‘écht’. Medium wenst jou hetzelfde.

Cover: YouTube/HEMA

969 Total Views 1 Views Today
Did you find apk for android? You can find new Free Android Games and apps.

Reacties

reacties

Over de auteur

Christian Manuputty

Christian Manuputty

Christian Manuputty (22) is vierdejaars CW'er en sinds 2014 onderdeel van Medium als redacteur (voorheen ook eindredacteur) en presentator van MediumTV. Daarnaast was Christian ooit redactiestagiair bij zakenblad Quote, vult hij één keer per week de websites Adformatie, Communicatie Online en Marketing Online en is hij stiekem fan van ABBA.