‘Mmh, wat een lekker ijsje! #spon’

Picture of By Luca Jansen

By Luca Jansen

[mks_dropcap style=”letter” size=”48″ bg_color=”#ffffff” txt_color=”#000000″]M[/mks_dropcap]odebloggers gehuld in kleding van een bepaald merk, stylisten die gebruikmaken van bekende stylingproducten, voetballers poserend bij hun flitsende nieuwe auto’s. Je ziet het tegenwoordig steeds vaker voorbij komen op sociale media. Wat veel mensen niet weten is dat wanneer deze mensen gesponsord worden of betaald krijgen voor hun post, zij dat kenbaar moeten maken. Dit staat in de Reclamecode Social Media die sinds januari 2014 in werking is. Deze code geldt overigens niet alleen voor celebrities maar voor iedere social media gebruiker. Ook voor jou dus! Hoog tijd om de Reclamecode Social Media nader te bestuderen.

Delen als wapen
Social Media Marketing is een vorm van marketing waarbij adverteerders niet de hulp inschakelen van reclamebureaus om hun reclameboodschap te verspreiden, maar waar de reclameboodschap op social media wordt aangeboden als content die gedeeld kan worden. Hierdoor kunnen ook consumenten reclameboodschappen verspreiden. Wanneer de content gedeeld wordt, beïnvloeden volgers en vrienden elkaar. Dit is erg gunstig voor adverteerders. Als jouw vriendin een tweet plaatst over hoe lekker ze de nieuwe Magnum vindt, geloof je haar eerder dan wanneer een verkoper je dat vertelt. Om deze reden worden vaak consumenten, bloggers en celebrities ingezet om een reclameboodschap te verspreiden. Dit kan erg misleidend zijn, omdat de grens tussen redactie en commercie verdwijnt. Het is voor ontvangers van reclameboodschappen via social media marketing vaak onduidelijk of het nu gaat om de persoonlijke mening van de verspreider van de reclameboodschap of dat die persoon betaald is om de reclameboodschap te verspreiden. Dit is de reden dat de Reclamecode Social Media opgericht. De code heeft als doel de relatie tussen de adverteerder en de verspreider van de reclameboodschap transparant te maken. In de hoop dat jij nooit meer zult twijfelen aan de intenties van een social media marketing boodschap. Maar wanneer gaat het nu over een betaalde of gesponsorde reclame?

De code heeft als doel de relatie tussen de adverteerder en de verspreider van de reclameboodschap transparant te maken

Voordeel
Er zijn twee voorwaarden waaraan voldaan moet worden, wil er sprake zijn van een betaalde of gesponsorde reclame. De eerste voorwaarde is dat de verspreider van de reclameboodschap baat heeft bij het verspreiden van een reclameboodschap, bijvoorbeeld in de vorm van het ontvangen geld, gratis samples of extra volgers. De tweede voorwaarde is dat het voordeel dat de verspreider ontvangt de geloofwaardigheid van de boodschap beïnvloedt. Wanneer voldaan is aan beide voorwaarden, moet kenbaar worden gemaakt dat het om een betaald of gesponsord bericht gaat. Als jouw vriendin gratis Magnums krijgt in ruil voor die positieve tweet, moet ze haar volgers laten weten dat het om een sample bericht gaat. Wanneer ze de Magnums niet had gekregen had ze dit niet hoeven doen.

#adv #prom #paid #spon
Er zijn geen specifieke richtlijnen voor de manier waarop je kenbaar moet maken dat het om een betaald of gesponsord bericht gaat. Zolang het maar duidelijk is voor de ontvanger van de reclameboodschap. Alle sociale media hebben zeer verschillende en specifieke berichtkenmerken. De methodes om kenbaar te maken dat het om een betaald of gesponsord bericht gaat, verschillen daarom sterk per medium. Veelgebruikte bewoordingen op bijvoorbeeld Instagram en YouTube zijn ´Ik ontving een mascara van het merk L´Oreal´ of ´Deze tutorial heb ik gemaakt voor mijn sponsor L’Oreal´. Bij microblogs zoals Twitter wordt vaak gebruik gemaakt van hashtags om kenbaar te maken dat het om een betaald of gesponsord bericht gaat. De meest gebruikte zijn #adv (advertentie), #prom (promoted), #paid (betaald), #spon (gesponsord).

Regels voor eigen media
De Reclamecode Social Media bevat ook richtlijnen voor de media die de adverteerder zelf beheert zoals Facebookpagina’s of Twitteraccounts. Daarbij is het belangrijk dat selectie en wijziging van posts openbaar worden gemaakt. Wanneer je dus een klacht plaatst op de Facebookpagina van Zalando, omdat je nieuwe schoenen nog steeds niet zijn aangekomen, mag Zalando deze post niet verwijderen zonder dat dit vermeld wordt. Ook is het voor adverteerders verboden om niet-bestaande identiteiten te creëren om daarmee vervolgens op social media berichten te plaatsen over een product en of dienst. Op deze manier probeert de Reclame Code Commissie te voorkomen dat consumenten worden misleid.

It’s all on you
De Reclamecode Social Media is geen wet maar een vorm van zelfregulering. De Reclame Code Commissie houdt hier toezicht op. Daarnaast maken zij ook deel uit van de onderlinge afspraken tussen reclamemakers over reclame in media. Daarom kan de Reclame Code Commissie sancties opleggen wanneer adverteerders zich niet aan de code houden. Omdat de Reclamecode slechts een richtlijn is, is het in de publiciteit brengen van de overtreding de enige sanctiemogelijkheid. Erg bindend is de code dus niet. Bovendien komt de Reclame Code Commissie alleen in actie naar aanleiding van klachten. Als jij dus geen melding maakt van misbruik, gebeurt er niks.

Het blijft dus een moeilijk grens. Denk aan Zalando, L’Oreal en Magnum die ook doodleuk voorbij kwamen in dit artikel. Wanneer is het reclame en wanneer is het gewoon onderwerp van een post, tweet of blog? Hier in elk geval dat laatste, want jammer maar helaas: de redactie van Medium stroomt vooralsnog niet over met schoenen, mascara’s en ijsjes.

Cover: Luca Jansen

Join Our Newsletter

New on Medium

Follow us

Google Workspace Google Workspace prijzen Google Workspace migratie Google Workspace Google Workspace