Minder criminaliteit, meer angst

By Lara Jeurissen

By Lara Jeurissen

[mks_dropcap style=”letter” size=”48″ bg_color=”#ffffff” txt_color=”#000000″]I[/mks_dropcap]n 2014 daalde de criminaliteit in Nederland met maar liefst acht procent ten opzichte van het jaar ervoor, meldt het CBS. Dit is de sterkste daling in tien jaar. Ondanks deze cijfers voelen de meesten zich niet bepaald veilig. Vorig jaar kwamen er meer dan twintig liquidaties plaats in Amsterdam in het nieuws, was er een steekpartij op een middelbare school en werden websites gehackt waardoor persoonlijke informatie vrij kwam. Die angst is dus misschien niet helemaal onterecht.

Van de dalende criminaliteit is niets te merken als je het nieuws volgt. Uit een onderzoek van communicatiewetenschapper Koos Nuijten blijkt dat het NOS journaal steeds meer aandacht besteedt aan rampen, branden, ongelukken, rellen en criminaliteit. Daarnaast worden nieuwsitems met veel meer emotie gebracht dan vroeger. Bijvoorbeeld door meer persoonlijke verhalen over de gevolgen van een ramp aan bod te laten komen.

Knuppel onder ‘t bed
Volgens Nuijten hoeft die toenemende sensatie niet eens zo slecht te zijn, want we onthouden het nieuws beter als het spannend is. Dat komt doordat sensatie de emoties meer prikkelen. Met als gevolg dat men meer geïnteresseerd is, betrokken blijft bij het nieuwsitem en het zo beter onthoudt. Daarnaast trekt sensationeel nieuws meer kijkers trekt dan niet-sensationeel nieuws.

Uit een onderzoek van de Stichting Nationale Inbraakpreventie blijkt dat ongeveer de helft van de mensen die een inbraak hebben meegemaakt, nu een wapen in huis heeft. De mate waarin criminaliteit in het nieuws naar voren komt is geen juiste afspiegeling van
de werkelijkheid. Maar onder andere doordat we met zoveel
angstige beelden en verhalen worden geconfronteerd, voelen
we ons toch onveilig.

Wennen aan ellende
Toch wennen we ook aan alle ellende en nare beelden uit de media. Dat stelt de gewenningstheorie, beschreven in een onderzoek van Philip Groves. Hierdoor schrikken we niet meer van een foto met veel bloed bijvoorbeeld. Als we van deze theorie uitgaan, betekent dat het journaal met alsmaar sensationelere verhalen zal moeten komen om het publiek te blijven interesseren.

Sensatie in het nieuws werkt, het zorgt ervoor dat belangrijke informatie een grotere doelgroep bereikt en dat we met meer interesse kijken naar wat er in de wereld gebeurt. Maar we raken onderhand gewend aan het zien van dode lichamen en huilende vrouwen. Willen we hieraan gewend zijn? Is het nodig om de nieuwsberichten steeds sensationelere over te brengen om Nederlanders geïnformeerd te houden? Of moeten ze rekening houden met het veiligheidsgevoel van de Nederlanders?

Join Our Newsletter

New on Medium

Follow us

Google Workspace Google Workspace prijzen Google Workspace migratie Google Workspace Google Workspace