Kort, Korter, Instafax

By Christiaan Burggraaff

By Christiaan Burggraaff

[mks_dropcap style=”letter” size=”48″ bg_color=”#ffffff” txt_color=”#000000″]D[/mks_dropcap]e alom geprezen Britse omroep BBC heeft plannen om binnenkort nieuws in de vorm van Instagramfilmpjes te publiceren. De BBC heeft al sinds september 2013 een Instagramaccount en zet daar met enige regelmaat filmpjes op, maar storm loopt het nog niet: op Facebook heeft de omroep ruim 3,7 miljoen likes, op Instagram heeft de BBC maar 6617 volgers. Is Instagram wel het juiste platform voor hard nieuws?

De BBC vindt kennelijk van wel. De Britse omroep is al enige tijd actief op Instagram, maar tot nu toe waren de filmpjes vaak ietwat amateuristisch van aard en was niet duidelijk te herkennen waarom sommige dingen wel op Instagram werden geplaatst en andere niet. Maar dat willen de Britten gaan veranderen. De bedoeling is om voortaan de meest belangrijke feiten uit een nieuwsbericht op een korte en overzichtelijke manier bij het publiek te brengen. De naam voor de nieuwe dienst: Instafax.

Niet informatief
Op het Instagramaccount van de BBC zijn inmiddels de eerste voorbeelden te zien. Wat meteen opvalt: de filmpjes zijn mooi gemaakt, maar heel erg kort. Het zijn vijftien seconden film met muziek en drie korte stukken tekst. Al met al zijn het meestal nog geen dertig woorden, dus de informatieve waarde van de stukjes film is minimaal. De stukjes worden op Instagram gezet met een korte tekst, die duidelijk bedoeld is om lezers naar de site van de BBC te leiden.

De informatiewaarde van een filmpje is ongeveer die van een tweet. De teksten zijn zo kort dat er nagenoeg geen informatie in staat en vijftien seconden filmmateriaal voegen daar weinig aan toe. Het is naar mijn idee niet zo dat mensen door het kijken naar de filmpjes goed op de hoogte kunnen blijven van de essentie van het nieuws, en de achtergrond wordt voor het gemak helemaal weggelaten. Toch lijkt er een gevaar op de loer te liggen: bij Twitter is het duidelijk dat mensen het hele verhaal op de site van bijvoorbeeld de BBC kunnen lezen, er wordt meestal niet eens geprobeerd informatie mee te twitteren.

Waarom nog doorklikken?
Maar omdat mensen bij Instafax een filmpje over een onderwerp met daarin twee of drie centrale, maar bijzonder kort en onvolledig geformuleerde aspecten te zien krijgen, hebben mensen wellicht het idee dat zij genoeg weten over een onderwerp. Ze hebben er immers een filmpje over gezien. Terwijl Twitter duidelijk enkel wordt gebruikt om meer bezoekers op de website te krijgen is er op Instagram sprake van een mix. In de tekstjes die bij de filmpjes geplaatst worden staat weliswaar een link naar een langer stuk op de website van de BBC, maar omdat mensen de mogelijkheid hebben al op Instagram een filmpje te kijken over dat onderwerp zullen zij wellicht minder snel geneigd zijn om inderdaad door te klikken naar de website voor het hele verhaal.

Teaser
Er wordt natuurlijk met enige regelmaat geklaagd dat nieuws steeds sneller en flitsender wordt ten koste van kwaliteit en inhoud, maar ook in dit geval lijkt dat gevaar op de loer te liggen. Want filmpjes van vijftien seconden kunnen wellicht dienen als teaser, maar nooit als volledig nieuwsartikel. Toch formuleert de BBC zelf de ambitie in de korte filmpjes de essentie van belangrijke nieuwsberichten aan de kijker te geven: een ambitieuze en naar mijn idee bijna onmogelijke opgave.

Instagram is geen nieuwssite
Sowieso is het de vraag in hoeverre Instagram een geschikt medium is voor een nieuwszender. De cijfers van de BBC zijn, zoals eerder genoemd, nog niet bepaald indrukwekkend. Het aantal volgers is niet al te hoog, de posts krijgen haast nooit meer dan 100 likes. Andere nieuwsorganisaties zitten meestal niet op Instagram, of hebben net als de BBC weinig volgers: zo heeft bijvoorbeeld BILD (de grote Duitse boulevardkrant) slechts 1747 volgers, en inmiddels lijkt het account inactief.

Nieuwsorganisaties hebben kennelijk het idee dat zij het aan zichzelf verplicht zijn mee te gaan met actuele (media)trends en daar hoort volgens de BBC kennelijk het hebben van een Instagramaccount bij. Maar zeker in het geval van Instagram moet de vraag gesteld worden of het wel de geschikte omgeving is voor de vaak negatieve nieuwsberichten. Mensen willen op Facebook graag vrolijke, leuke en positieve berichten lezen, en op Instagram is die verwachting mogelijk nog sterker. En wie naar de verdeling van likes bij Facebookberichten van bijvoorbeeld de BBC kijkt zal zien dat leuke, of in ieder geval in positieve zin opvallende berichten het beter doen dan achtergrondverhalen met een zware lading.

Nieuwe doelgroep aanboren?
Veel belangrijk nieuws heeft echter een negatieve lading. Instagram is in de eerste plaats een medium voor het delen van esthetisch mooie, leuke foto’s zonder dat daar veel achter gezocht dient te worden. Dit staat op gespannen voet met waar de BBC voor staat: kwaliteitsjournalistiek, achtergrond en duiding. De bedoeling van de BBC is natuurlijk het binnenhalen van bezoekers voor de eigen website. Via Instagram hoopt men vermoedelijk een groep aan te boren die tot nu toe moeilijk bereikbaar is. De vraag is of deze poging succes zal hebben: de lage aantallen volgers duiden erop dat mensen niet op hard nieuws op Instagram zitten te wachten. Mensen die op Instagram zoeken naar licht vermaak hoeven niet zo nodig informatieve filmpjes van Instafax te zien. Ook met een Instagramfilter er overheen wordt hard nieuws niet plotseling leuk.

Join Our Newsletter

New on Medium

Follow us

Google Workspace Google Workspace prijzen Google Workspace migratie Google Workspace Google Workspace