Hunten op The Journey

By Philip van Es

By Philip van Es

[mks_dropcap style=”letter” size=”48″ bg_color=”#ffffff” txt_color=”#000000″]J[/mks_dropcap]e naam is Alex Hunter en je speelt je eigen jongensboekverhaal dat EA Sports vorig jaar in haar FIFA gamereeks heeft gestopt. Van klein jongetje werk je je op naar de beste jonge speler van de Engelse Premier League. Je kunt je achter je PC, Playstation of Xbox even een beginnend profvoetballer wanen. Maar dit jaar gaat alles fout voor Alex Hunter.

Je zaakwaarnemer verknalt je overgang naar Real Madrid waardoor je huidige club je niet meer wil en je zult je moeten terug knokken in de MLS, de Amerikaanse variant van de Premier League. De gamemode in FIFA, die sinds 2016 verwerkt is in de games, creëert een extra stukje beleving bij de gamer. Het is een trend in de gamewereld die al langer speelt, maar bij de sportgames speelt deze trend pas een paar jaar.

Stappen zetten
De producers van NBA2K, één van de twee officiële basketbalgames, maakten hier de grootste stappen in. Ze bouwden een gamemode waarin de hoofdpersoon volledig aanpasbaar is en zelfs via een facescan met je telefoon op de gamer kan lijken. Dat de namen niet overgenomen kunnen worden is opgelost met het laten uitkiezen van een nickname. Die nickname draag je het hele spel met je mee. Van de cutscenes tot het wedstrijdcommentaar, jouw speler komt consequent en constant terug in het spelletje. Dat je als witte basketballer dan zwarte ouders hebt nemen we maar even voor lief.

De FIFA-games hebben een goede start gemaakt, maar er is nog een hoop werk te verzetten voor de ontwikkelaars van EA-Sports

Het geniale aan de NBA2K series is het implementeren van hetzelfde zelfgekozen personage binnen andere gamemodes. Zo kun je online met je vrienden een team vormen en het opnemen in een echt stadion tegen andere teams. Of online ‘op straat’ basketballen tegen compleet wildvreemden. Hierdoor kunnen gamers heel makkelijker switchen tussen gamemodes waardoor je langer de game wilt blijven spelen. Als de ene gamemode verveelt kun je met hetzelfde karakter gewoon in een andere gamemode lekker verder gaan. Een top vondst van NBA2K. Dat blijkt ook uit de cijfers, want de gamemode MyCareer is de meest gespeelde gamemode in het spel gevolgd door MyPark, het online spelen tegen wildvreemden.

Verbonden met je alter-ego
Het implementeren van deze gamemodes in sportspellen laten een soort personificatie optreden. Je gaat je als gamer verbonden voelen met het lot van je virtuele alter-ego. Voor velen een uitkomst, je kunt die alter-ego immers dingen laten bereiken waarvan je zelf nooit hebt durven dromen. Gekluisterd aan de buis met je controller in de hand dé titel in de NBA binnenslepen of de Premier League winnen en toch een beetje het gevoel hebben dat je dat zelf hebt bereikt: het begint een key-asset te worden in sportgames.

De FIFA-games hebben een goede start gemaakt, maar er is nog een hoop werk te verzetten voor de ontwikkelaars van EA-Sports. Het kunnen customizen van het hoofdpersonage en het implementeren van de hoofdpersoon in online gamemodes zou ervoor zorgen dat mensen naast Ultimate Team ook eens andere gamemodes gaan spelen en in FIFA blijven hangen als er met FUT te vaak verloren wordt. Het zou een hoop kapot gesmeten controllers schelen en EA-Sports zet een game neer die je uren achter elkaar kunt blijven spelen zonder dat het verveelt. Maar voorlopig blijven we nog even hunten op doelpunten in The Journey.

Cover: Stocksnap

Join Our Newsletter

New on Medium

Follow us

Google Workspace Google Workspace prijzen Google Workspace migratie Google Workspace Google Workspace