Google, zoek- en lobbymachine

Picture of By Christiaan Burggraaff

By Christiaan Burggraaff

[mks_dropcap style=”letter” size=”48″ bg_color=”#ffffff” txt_color=”#000000″]W[/mks_dropcap]at doen bedrijven als ze in de politiek iets willen bereiken? Ze gaan lobbyen. Uit de cijfers voor 2014 blijkt dat Google vorig jaar bijna net zo veel geld uit heeft gegeven aan lobbyactiviteiten als Microsoft en Apple bij elkaar, namelijk bijna zeventien miljoen euro. De vraag die rijst is natuurlijk waarom Google plotseling zo veel geld uitgeeft aan lobbyisme. Wat probeert het bedrijf achter de schermen te bereiken en waar gaat al dat geld eigenlijk naartoe?

Enorm kantoor
De Wall Street Journal schreef vorig jaar een interessant artikel over de aanpak van Google op het gebied van lobbyisme. Het blijkt dat Google tot enkele jaren geleden nauwelijks geld uitgaf aan lobbyisme: negen jaar geleden had het bedrijf slechts één werknemer die de belangen in Washington vertegenwoordigde. Daar is de afgelopen jaren heel wat verandering in gekomen: afgelopen zomer verhuisde Google naar een nieuw kantoor waar Barack Obama bijna jaloers op zou worden. Het is namelijk bijna net zo groot als het Witte Huis.

Politiek spel
Een mooi kantoor alleen is natuurlijk niet genoeg om Google’s belangen te behartigen, maar het is wel een symbool voor het verschil met negen jaar geleden. Google heeft in de tussentijd moeten erkennen dat het politieke spel niet te spelen is zonder te lobbyen en heeft daaraan toegegeven.

Google lobbyt er inmiddels dus vrolijk op los en staat in de top van bedrijven qua uitgaven voor lobbyisme. Eén van de belangrijkste punten is hierbij het behoud van netneutraliteit. Google is hier fervent voorstander van en wil absoluut voorkomen dat bepaalde diensten voorrang krijgen en bepaalde diensten voorrang krijgen voor anderen.

Geld
Dat doet Google natuurlijk niet uit idealisme: het gaat om geld. Het bedrijf vreest namelijk dat gebruikersaantallen gaan dalen. Minder gebruikers betekent minder verkochte advertenties, en minder verkochte advertenties betekenen minder inkomsten voor Google. Met Google Adwords heeft het bedrijf namelijk een enorm reclamebedrijf in handen waarmee goed wordt verdiend aan advertenties.

Privacy
Een tweede pijnpunt voor Google is de privacy van haar gebruikers. Het bedrijf zit immers op een enorme schat aan gebruikersdata en wil die graag gebruiken om relevantere advertenties te kunnen verkopen, maar het is bekend dat dit veel tegenstanders heeft. Google wil verscherping van de regels uiteraard voorkomen en dat is het bedrijf kennelijk heel wat geld waard.

Een bijkomend probleem is dat de Amerikaanse overheid – de NSA – grote interesse heeft in deze gegevens. En daar wil Google juist niet aan meewerken. Google pleit dus voor soepele regels omtrent het verzamelen van gegevens en probeert tegelijkertijd de NSA buiten de deur te houden.

Cadeautjes uitdelen
Met zulke tegenstanders is het blijkbaar nodig om flink te lobbyen. Google heeft de afgelopen jaren geprobeerd gunstig gezinde mensen in belangrijke posities te manoeuvreren. Het gaat dan bijvoorbeeld om het sponsoren van belangenorganisaties, het financieren van onderzoek en het bemachtigen van invloedrijke posities binnen denktanks.

Maar Google doet meer. Hoewel onder andere ex-CEO Eric Schmidt Obama nog openlijk steunde in zijn race om het presidentschap, onderhoudt het bedrijf inmiddels relaties met vertegenwoordigers van beide politieke partijen. Deze worden flink in de watten gelegd: ze worden getrakteerd op hotelovernachtingen en lunches. Om het af te maken krijgen ze een rondleiding op het terrein van Google, een soort republikeins schoolreisje dus.

Klasjes
Daarnaast geeft het bedrijf politici les in het gebruik van handige Google-tools waarmee zij hun kiezers beter kunnen bereiken: op die manier hoopt Google een wit voetje te halen bij vertegenwoordigers van beide partijen. Hoewel hier geen directe wederdiensten aan lijken te zijn verbonden zal er toch worden verwacht dat dit leidt tot politieke beslissingen in het voordeel van Google. Om politieke denktanks die dicht bij Google staan te ondersteunen wordt gratis advertentieruimte weggeven, alles in de hoop dat Google’s stem goed te horen is in het politieke debat.

Kapitalistisch
Hoewel Google zich er lang tegen leek te verzetten heeft het bedrijf inmiddels dus overduidelijk toegegeven aan de gang van zaken in Washington: het bedrijf lobbyt vrolijk mee en probeert relaties met politici van beide partijen aan te gaan. Het past in het beeld dat Google, ooit een idealistisch bedrijf, voor het geld heeft gekozen. Daar passen uitgebreide lobbyactiviteiten bij. Ondanks alle mooie voornemens blijkt Google eens temeer een kapitalistisch bedrijf als vele andere.

Join Our Newsletter

New on Medium

Follow us

Google Workspace Google Workspace prijzen Google Workspace migratie Google Workspace Google Workspace