The Game Awards 2017: Onze favorieten

Picture of By Jacco Peek

By Jacco Peek

[mks_dropcap style=”letter” size=”48″ bg_color=”#ffffff” txt_color=”#000000″]I[/mks_dropcap]n filmland is het al tientallen jaren lang gebruikelijk dat de beste films beloond worden met een Oscar of een Golden Globe, maar dergelijke uitreikingen voor videogames zijn nog vrij jong. De afgelopen jaren reikten verschillende platformen hun eigen prijzen uit en werd enige waarde gehecht aan de rommelige Spike Video Game Awards.

In 2017 lijkt de industrie zichzelf eindelijk wat serieuzer te nemen en kregen de beste games van het jaar een prijs van grootheden uit de industrie en het publiek op The Game Awards. Omdat 2017 een jaar was vol diverse, steengoede en vooruitstrevende games, lichten we een paar van onze favorieten uit.

Best Game for Impact en Best Sound Design: Hellblade: Senua’s Sacrifice
De twee bovenstaande categorieën stonden op de buik geschreven van deze intensieve videogame. Hellblade draait om de mentaal zieke Senua, die op reis gaat door het Noors-mythologische Helheim. Waar veel titels vervallen in eindeloze gevechten, kent deze game een andere focus.

De verontrustende stemmen in het hoofd van Senua worden bij de speler ingefluisterd ter vervanging van een sturende interface, zoals wanneer het zoveelste afschuwelijke wezen op de loer ligt. De game kiest een zeer subtiele en empathische aanpak om spelers te laten ervaren wat er omgaat in het hoofd van mensen die een psychose meemaken. Hellblade is daarom een zeer bijzondere ervaring die je als niet-gamer ook een kans moet geven.

Best Art Direction en Best Independent Game: Cuphead
Er zit een prachtig verhaal over de gebroeders Moldenhauer achter deze indie-game, maar ook los daarvan is Cuphead een waanzinnige titel. De handgetekende animaties lijken regelrecht uit een jaren dertig-tekenfilm te komen, met bijpassende filmruis en fantastische muziek. Cuphead staat erom bekend zeer pittig te zijn, met onvoorspelbare vijanden en knotsgekke eindbazen. De zeer strakke besturing zorgt er gelukkig voor dat je enkel jezelf de schuld kunt geven als je voor de dertigste keer sterft.

Best Score/Music: NieR: Automata
Oké, dit vervolg op NieR heeft een legendarische soundtrack. Eentje met Disney-waardige klanken, melancholische koren en prachtige klassieke en moderne instrumenten. De muziek in deze actie-RPG is echter slechts een kleine factor in waarom het meer dan één prijs verdient.

NieR: Automata werkt viermaal naar de credits toe en laat vanuit meerdere perspectieven steeds meer los over het verhaal rondom de androids 2B en 9S, die strijden voor de mensheid. Hierbij gaat het diep in op de betekenis van menselijkheid, religie, oorlog en liefde, op een manier die in geen game of film is vertoond. Als NieR je raakt, dan raakt het je heel hard en wordt het leven in perspectief gezet.

Best Family Game: Super Mario Odyssey
Dat Mario garant staat voor een goede game is geen verrassing, maar de manier waarop Odyssey de serie vernieuwt, is fantastisch. De nieuwe mechaniek van overnemen, waarbij zijn pet Cappy in objecten of beesten transformeert, opent constant deuren naar nieuwe platformpuzzels.

The Game Awards hebben zich dit jaar bewezen als autoriteit op het gebied van videogames

Op reis door de gezellige koninkrijken neemt Mario de vorm aan van vissen, vogels, rupsen, dinosaurussen, vriendelijke sneeuwmannen en vorken die de ene na de andere woordgrap naar je hoofd slingeren. Elk koninkrijk is ontworpen als een kleurrijke open wereld, waarin bakken met manen zijn verstopt die Mario’s schip van brandstof voorzien. Lang na het verhaal is dit nog de reden om alle werelden te ontdekken, want de meer dan duizend manen zijn op de meest uitdagende plekken verstopt.

Best Game Direction, Game of the Year: The Legend of Zelda: Breath of the Wild
Breath of the Wild heeft dit jaar de lat zo hoog gelegd voor open wereld-games, dat je je kunt afvragen welke game hier ooit nog overheen gaat. Niet alleen kun je, voor het eerst in Zelda, gaan en staan waar je wilt, maar ook de manier waarop de wereld is gevuld met enkel interessante dingen is ongeëvenaard. Achter elke bergtop kan een dorpje schuilen en in elk open gebied ben je kwetsbaar voor sterke vijanden.

Misschien wel het meest bijzondere aan de game is dat de wetten van de natuur gelden. Spelers worden beloond om te spelen met water, vuur, zwaartekracht, elektriciteit en snelheid om briljante puzzels in tempels op te lossen. Niet zelden zijn er meerdere oplossingen en wanneer spelers iets bedenken, is het altijd mogelijk. Breath of the Wild verbaast, beloont en blijft meer dan honderd uur boeiend.

Fuck de Oscars
The Game Awards hebben zich dit jaar bewezen als autoriteit op het gebied van videogames, en ze hadden geen beter jaar kunnen uitkiezen. Ook de overige winnaars laten zien dat er uitzonderlijk veel goede games in 2017 uitkwamen. Als het aan Josef Fares ligt, die de onofficiële prijs voor meest gepassioneerde ontwikkelaar verdient, zijn The Game Awards zelfs interessanter dan de Oscars. Moge 2018 net zo’n mooi jaar worden.

Cover: thegameawards / Eindredactie: Tamar Hellinga

Join Our Newsletter

New on Medium

Follow us

Google Workspace Google Workspace prijzen Google Workspace migratie Google Workspace Google Workspace