Politics

Franse verkiezingen: media zijn verplicht de aandacht eerlijk te verdelen

Petra van Gelsdorp

Sinds deze week zijn de Franse verkiezingen begonnen. Media kunnen hierbij natuurlijk niet achterblijven. Politiek in de media gaat in Frankrijk net even anders dan in Nederland. Alle elf presidentskandidaten moeten letterlijk evenveel media-aandacht krijgen.

Zo krijgt kanshebber Marine Le Pen van het nationaal-populistische Front National evenveel aandacht als de zogenaamde petits candidats, de kleine kandidaten die niet ver in peilingen komen.

De halve finales: voor of tegen Frankrijk
De verkiezingen staan volop in de aandacht, aangezien de uitslag bepalend is voor de koers in Europa. We spreken volgens Rutte over “de halve finales” tegen het populisme. Maar aan de andere kant ook over een “referendum voor of tegen Frankrijk”, aldus Le Pen. Volgens het NRC hecht een ruime meerderheid van de Fransen veel waarde aan de Euro. Daarentegen heeft Le Pen, die tegen Europa is, meer aanhangers dan ooit tevoren.

Op 23 april aanstaande gaan de Fransen naar de stembus. Wie in de eerste stemronde een absolute meerderheid haalt, heeft gewonnen. Wanneer er niet één grote winnaar is, gaan de twee kandidaten met de meeste stemmen naar de tweede ronde op 7 mei. Wie dat wint, wordt de achtste president van Frankrijk.

Iedereen krijgt evenveel media-aandacht
Nu de politieke strijd officieel van start is gegaan, worden media steeds meer ingezet om de kiezer te bereiken. In Frankrijk zijn de regels die hiervoor gelden streng. President De Gaulle voerde in 1965 een speciale regel in die stelde dat iedere deelnemende partij evenveel media-aandacht moet krijgen. Negatieve publiciteit telt hiervoor niet mee. De organisatie die hierop toeziet, is de CSA: een audiovisuele waakhond. Elke dag werken vijftien mensen die erop toezien dat radio en televisie iedere kandidaat evenveel aandacht geven.

Achterhaald?
Critici vragen zich af of de regel niet achterhaald is. Sociale media bestaan immers ook, waar de verdeling van media-aandacht niet gecontroleerd wordt. De Volkskrant schrijft dat Frankrijk houdt van reglementeren en beschermen. Zonder de regel zouden de kleine partijen geen eerlijke kans meer krijgen. De CSA is sinds dit jaar tegemoet gekomen aan de kritiek: kandidaten moeten nu twee weken gelijke aandacht krijgen. Bij de vorige verkiezingen waren dit er vijf. Het gevolg van deze regel is dat televisie- en radioprogramma’s langdradig worden. Of iedereen dan nog niet is afgehaakt, is een tweede, maar de aandacht is in ieder geval eerlijk verdeeld en staat in Frankrijk op de eerste plaats.

Cover: Icarissimi

175 Total Views 1 Views Today

Reacties

reacties

About the author

Petra van Gelsdorp

Petra van Gelsdorp

Petra is sinds het begin van dit schooljaar redacteur voor Mediummagazine. Zij houdt zich voornamelijk bezig met onderwerpen over de politiek en nieuwe ontwikkelingen op het gebied van communicatie en journalistiek. Daarnaast schrijft zij ook voor andere (nieuws) websites, zoals PowNed, Frankwatching en SGXL.