De (film)wereld is Chinees

By Ravian Ruys

By Ravian Ruys

[mks_dropcap style=”letter” size=”48″ bg_color=”#ffffff” txt_color=”#000000″]V[/mks_dropcap]ergeet Bollywood. Weet je wat, vergeet Hollywood. China is binnenkort de baas. Voor de allereerste keer in de geschiedenis is de Chinese filmmarkt namelijk de grootste ter wereld. Nou, voor één maand dan. In februari hebben Chinese filmgangers 952 miljoen euro uitgegeven aan bioscoopkaartjes. Om je een beeld te geven van hoe veel dit is: in de Verenigde Staten werd er in dezelfde maand voor 721 miljoen euro aan kaartjes verkocht.

Het Chinese mirakel
De groei van de Chinese markt is gigantisch en in de kantoren van de Chinese filmindustrie heerst optimisme. Evenals in 2015 groeide de Chinese filmmarkt met zo’n vijftig procent. Volgens Shi Chuan, een professor aan de Shanghai Theater Academie, gaat de Chinese markt de Amerikaanse in 2017 definitief inhalen. “Deze maand was nog maar een voorproefje van een toekomst waarin de Chinese box office de grootste ter wereld zal zijn”, aldus Shi tegen de Shanghai Daily. Het optimisme voor de Chinese markt wordt nog eens versterkt omdat de groei in kaartverkoop vooral komt door het succes van binnenlandse films. Hoe klinkt misschien onwaarschijnlijk maar de Chinese sciencefiction komedie ‘The Mermaid‘ verslaat record na record in China en is nu wereldwijd één van de best verkochte films ooit.

A brave new world – China style
“Één miljard inwoners zorgen voor een behoorlijk potentieel voor de markt”, zegt Zhang Yiwu tegen deze zelfde Shanghai Daily. Er zijn eigenlijk twee redenen waarom de markt zo snel groeit. Ten eerste is dit de eerste generatie waar een deel van de bevolking geen of nauwelijks armoede kent. Dat geeft tijd om te denken aan andere dingen dan overleven. De Chinezen gaan meer waarde hechten aan entertainment. Ten tweede is het makkelijker dan ooit om naar de film te gaan. Niet zo heel lang geleden moest je kilometers afreizen naar de grootste stad in de regio om naar de bioscoop te gaan. Tegenwoordig zijn er in veel kleine regionale steden bioscopen gebouwd. Wang Hui, professor aan de Tishuang Universiteit in Beijing, gaat nog een stap verder om de groei te verklaren: “De politiek is in handen van de partij, de economie is in handen van grote bedrijven. Wat moet je dan doen om je dromen kwijt te kunnen? Je stopt ze in fantasie.”

De eerste generatie waar een deel van de bevolking geen of nauwelijks armoede kent

Hollywood wordt wakker
Wat de redenen ook mogen zijn, de Chinese groei is opgemerkt door Amerikaanse bedrijven. Films als ‘Kung Fu Panda 3’ en zelfs blockbusters als ‘Teenage Mutant Ninja Turtles’ worden ontwikkeld in samenwerking met Chinezen die de films censureren. Op deze manier hopen Amerikaanse productiemaatschappijen dat hun films niet verboden worden en dat censuur helpt om de films te ontwerpen met een Chinees publiek in het achterhoofd. Je dacht toch niet dat het toeval was dat het hele laatste gedeelte van ‘Transformers: Age of Extinction’ zich in China afspeelde?

Filmwereld vol Boeren
Betekent dit dat we vanaf nu Chinese films in onze bioscopen kunnen verwachten? In theorie zou dat kunnen, maar Feng Xiaogang ziet dat niet zo snel gebeuren. In een interview met de L.A. Times zegt de regisseur, wie ook wel de Chinese Spielberg genoemd wordt: “De filmcrews in China zitten vol met boeren. Ja, boeren. De snelle groei, in combinatie met een gebrek aan opleidingen, zorgt ervoor dat de mensen in de filmcrews soms geen flauw idee hebben waar ze mee bezig zijn. Dit gebrek aan professionaliteit houdt de Chinese filmindustrie tegen”, aldus Feng.

Eén miljard springende Chinezen
Ondanks het gebrek aan professionaliteit, kan de economische macht van China zich gaan vertalen in culturele macht. Er is een oude nachtmerrie dat als een miljard Chinezen springen, de aarde uit haar baan zou raken. Dat is natuurlijk onzin, maar als een miljard Chinezen naar de bioscoop gaan, vult iemand zijn zakken met geld. Waar het geld gaat, gaan de producenten van Hollywood natuurlijk ook. Het is nog niet zo ver, maar er kan een tijd komen waarin de belangrijkste invloed op de wereldcultuur uit China komt, in plaats van uit Amerika.

Cover: Huandy618

Join Our Newsletter

New on Medium

Follow us

Google Workspace Google Workspace prijzen Google Workspace migratie Google Workspace Google Workspace