Voor drie miljard is alles te koop? Snapchat niet!

Picture of By Christiaan Burggraaff

By Christiaan Burggraaff

[mks_dropcap style=”letter” size=”48″ bg_color=”#ffffff” txt_color=”#000000″]D[/mks_dropcap]e meeste mensen zullen niet zomaar nee zeggen tegen 750 miljoen dollar. De dollarkoers mag dan niet fantastisch zijn, maar we hebben het altijd nog over ruim 550 mijoen euro, genoeg om zowat alles te kopen waar je maar van kunt dromen. Toch is dit precies wat Evan Spiegel, de CEO van Snapchat, heeft gedaan.

Snapchat? Inderdaad, de vooral bij jongeren zeer populaire app waarmee foto’s en filmpjes met vrienden gedeeld kunnen worden zonder dat je hoeft te vrezen dat je de volgende dag op Dumpert staat. De beelden worden namelijk meteen weer gewist. Facebook had hier eind vorig jaar volgens Amerikaanse media zo’n 3 miljard dollar voor over. Is Snapchat dat waard? Nee. Evan Spiegel lijkt het bod niet hoog genoeg te vinden.

Strategie
Hoe zit het precies? Facebook kocht in het verleden al vaker bedrijven op. Sommige aankopen, bijvoorbeeld Instagram, werden een enorm
succes: de fotodienst heeft inmiddels maandelijks 150 miljoen  actieve gebruikers en er worden dagelijks 55 miljoen foto’s geüpload. Vooral de aankoop van Instagram voor 1 miljard dollar maakt de strategie van Facebook duidelijk. Wanneer bedrijven in potentie ooit een bedreiging zouden kunnen vormen voor Facebook’s dominante positie binnen de markt van sociale media, lijkt het devies te zijn: make them an offer they can’t refuse.

Toen Instagram door Facebook werd opgekocht werd het bedrijf getaxeerd op rond de 500 miljoen dollar, maar Facebook had daar bijna het dubbele voor over. Door de overname van Facebook werden de werknemers van Instagram in één klap miljonairs en Facebook werd de eigenaar van een bedrijf dat vooralsnog geen winst maakt. Een gewaagde aankoop dus, maar het aantal gebruikers blijft stijgen; de deal lijkt tot op heden dus goed uit te pakken. Gezien het verdienmodel van Facebook zal reclame op korte of lange termijn echter niet uitblijven.

Twee vragen
Het lijkt er sterk op dat Facebook ook in Snapchat een bedreiging ziet voor de eigen positie. Zo werd in oktober bekend dat Facebook ruim 1 miljard dollar had geboden voor Snapchat, en sinds kort weten wij dat Mark Zuckerberg zelfs drie miljard dollar over had voor de fotoapp. Beide keren ving Facebook bot. Twee belangrijke vragen dringen zich op: waarom heeft Facebook zo veel geld over voor Evan Spiegels bedrijf en waarom weigert Spiegel alle biedingen op Snapchat?

De eerste vraag lijkt in belangrijke mate een demografische kwestie: het is niet precies bekend hoeveel gebruikers Snapchat heeft (er wordt uitgegaan van ruim 5 miljoen actieve gebruikers per dag), maar het is wel bekend dat de gebruikers van Snapchat veel jonger zijn dan de gemiddelde Facebookgebruiker. Terwijl Facebook met de tijd aan ‘coolness’ lijkt in te leveren, is Snapchat hot, vooral bij jongeren: geen ooms en tantes, geen ouders die je in de gaten houden en geen vervelende opa en oma die niet goed snappen hoe het werkt.

Privacy
Deze mensen zitten niet op Snapchat: ze snappen niet hoe het werkt, of ze hebben er zelfs nog nooit van gehoord. Daar komt bij dat, in ieder geval op het eerste gezicht, Snapchat de privacy van gebruikers beter lijkt te beveiligen. Terwijl Facebook zowat alle persoonlijke gegevens tot en met je favoriete merk shampoo wil weten, is een account bij Snapchat zo aangemaakt en het bedrijf belooft ‘snaps’, dus verstuurde foto’s of filmpjes, direct te wissen nadat zij zijn bekeken. In tegenstelling tot Facebook produceren gebruikers dus niet mappen vol data over zichzelf, maar kunnen zij verregaand anoniem foto’s uitwisselen.

Facebook is duidelijk bang dat uit reclameoogpunt interessante jonge gebruikers overlopen naar Snapchat. Daar komt nog eens bij dat Facebook rond december 2012 zelf geprobeerd heeft een soort clone van Snapchat te maken: Poke. Deze app was vrijwel een kopie van Snapchat, maar is volledig geflopt terwijl Snapchat het uitstekend doet en veel gebruikers heeft. Reden genoeg voor een feestje bij Snapchat, maar bij Facebook zaten ze met de handen in hun haar.

Zwakte
In principe is daarmee ook het antwoord op de tweede vraag gegeven. Snapchat is zo succesvol dat Evan Spiegel kennelijk nog genoeg potentie ziet in zijn bedrijf om het niet te verkopen. Hij zegt zelf dat maar weinig mensen de kans krijgen om een dergelijk bedrijf op te bouwen en dat hij het daarom niet ziet zitten dat allemaal op te geven voor snelle winst. In een artikel in Forbes wordt gesuggereerd dat Spiegel grootse plannen heeft met zijn bedrijf: hij denkt wellicht de wereld van de sociale media op zijn kop te kunnen zetten en de dominantie van Facebook te breken, of in ieder geval aan te vechten. Zijn filosofie is dat Facebook zwakte heeft getoond en kennelijk bang is: in plaats van de handdoek in de ring te gooien en te genieten van het geld, is dit voor Spiegel juist het moment om ten strijde te trekken.

Er is genoeg geld
Bovendien heeft Spiegel het geld van Facebook niet nodig. In het verleden wist Snapchat al meerdere grote investeerders aan te trekken en er is dan ook geen sprake van geldnood. De Facebookmiljoenen zijn daardoor minder aantrekkelijk. Toch is het te hopen voor Spiegel dat hij later geen spijt krijgt van zijn koppigheid. Een belangrijke factor voor het succes van Snapchat zal zijn of zij erin slagen de identiteit van de gebruikers geheim kunnen houden: begin dit jaar nog was er een schandaal waarbij de gegevens van miljoenen gebruikers plots op straat kwamen te liggen. Het succes van Snapchat zal ervan afhangen of zij hun belofte, privacy, inderdaad kunnen garanderen. Als dat lukt kan Spiegel nog ver komen, zo niet is Snapchat waardeloos.

Cover: MIH83

Join Our Newsletter

New on Medium

Follow us

Google Workspace Google Workspace prijzen Google Workspace migratie Google Workspace Google Workspace