Marketing & PR

Doneer jij voor jezelf? De nieuwe campagne van Pink Ribbon

Oktober is de maand van de borstkanker en ook dit jaar komt Pink Ribbon weer met een pakkende campagne. De campagne van vorig jaar ‘Overleven met borstkanker’ trok vooral de aandacht, omdat het voor de kijker niet meteen duidelijk was dat het over Pink Ribbon ging. Ze zoomde in op de lange termijn gevolgen van de behandeling van borstkanker, zoals hartproblemen. Dit jaar zijn alle vrouwen van Nederland onderdeel van de campagne: ‘Doneer jij voor jezelf?’.

In Nederland krijgen een op de zeven vrouwen borstkanker. Dit betekent dat een op de zeven vrouwen in jouw omgeving ook te kampen heeft met deze slopende ziekte. Maar wat eigenlijk nog belangrijker is: het kan jou ook overkomen. Deze boodschap wil Pink Ribbon, met deze nieuwe campagne, overbrengen naar alle vrouwen in Nederland.

Wedden dat je bent vergeten om aan jezelf te denken?

Met het het statistiek een op de zeven komt de borstkanker wel heel erg dichtbij. Denk maar eens aan zeven vrouwen in jouw omgeving, die jou dierbaar zijn. Wedden dat je aan je moeder, oma, buurvrouw, collega of vriendin hebt gedacht, maar dat je bent vergeten om aan jezelf te denken? 

The Odd Shop ontwikkelde met die gedachte, samen met Pink Ribbon, de campagne: ‘Doneer jij voor jezelf?’. In de eerste instantie lijkt de campagne op elke andere alledaagse campagne: hij is namelijk te horen en te zien op de radio, in vrouwenmagazines, op sociale media en op televisie. Wat maakt deze campagne dan zo bijzonder? Hieronder volgt een kleine impressie van de campagne.

Nou, als kijker heb jijzelf nu ook een rol. The Odd Shop maakt namelijk handig gebruik van het beeldscherm van de mobiele telefoon. Door het spiegeleffect van het zwarte beeldscherm op jouw mobiele telefoon, zie JIJ namelijk jezelf aan het einde van de commercial met de vraag: “Denk je ook aan jezelf?” Pink Ribbon wil met deze campagne dan ook het besef onder vrouwen vergroten, en dan met name dat de ziekte jou ook kan overkomen. Niet alleen die zeven dierbare vrouwen waar je net aan hebt gedacht…

The Odd Shop is een onafhankelijk creatief reclamebureau dat altijd op zoek is naar onverwachte perspectieven, zoals de weerspiegeling van jouw zwarte beeldscherm. Ze ontwikkelen creatieve ideeën, die zijn gebaseerd op een slimme strategie, zodat het bedrijf – volgens de website – echt impact maakt bij het publiek. The Odd Shop speelt met haar creativiteit dan ook handig in op de functionaliteit van het dagelijkse gebruiksvoorwerp ‘de mobiele telefoon’ en tovert het om tot een effectief communicatiemiddel, om op deze manier meer impact bij de kijker te creëren.

Wat denk jij? Zullen wij in de toekomst meer van zulke persoonlijke strategieën zien? Of heeft deze strategie een eenmalig effect?

Cover: Thomas Korver

118 Total Views 1 Views Today

Reacties

reacties

About the author

Marleen Schonewille

Marleen (30) volgt de bachelor Communicatiewetenschap versneld met speciale interesse voor politieke communicatie. Zij volgt de actualiteiten op de voet en schrijft dan ook over hot topics die spelen in het publieke debat. Daarnaast heeft zij een voorliefde voor Engeland, heeft Londen haar hart gestolen, spreekt zij Engels op zijn Brits en kan zij stiekem geen genoeg krijgen van Engels historische kostuumdrama's!