In Den Haag is COMM, het museum van communicatie, gevestigd. Benieuwd naar wat er te ervaren is?

Het Museum voor Communicatie in Den Haag heeft sinds drie november een nieuw jasje. Na een verbouwing van anderhalf jaar is het leuker en moderner dan ooit. Wat eerst het museum van geschiedenis van post en telecom was, is nu een plek waar geschiedenis, het nu en de toekomst samenkomen. Helemaal van deze tijd dus! Ook heeft het museum een splinternieuwe, hippe en uitnodigende naam gekregen: COMM.

Het prachtige historische pand ziet er uitnodigend uit. Door de grote glazen deuren is de entreehal al te bewonderen. Bij binnenkomst ervaar je direct de sfeer van communicatie, zo hebben de kluisjes de look van postzegels en bestaat de muur uit brievenbuskleppen. Eva Hekelaar staat vandaag bij de deur van het museum om de gasten welkom te heten en informatie te geven over deze bijzondere plek. 

COMM in een notendop
Gepassioneerd vertelt Eva over het museum. Ze legt uit dat het nieuwe concept de nadruk op de impact van communicatie legt. Het museum was vroeger een plek waar je collecties kon bekijken en informatie kon verkrijgen. Tegenwoordig is het interactief en gaat meer om het ervaren van communicatie in het hier en nu. COMM wil mensen niet alleen informatie verstrekken, maar dat mensen de impact van communicatie zelf gaan ervaren.

COMM wil mensen de impact van communicatie laten ervaren

De keuze voor de naam COMM is omdat COMM in het woord communicatie voorkomt en het uitnodigend klinkt, omdat het klinkt als ‘kom’. Eva vervolgt dat COMM ook altijd in ontwikkeling zal blijven, om de thema’s actueel te houden. Daarom zal net zoals de voortdurende technologische ontwikkelingen in de media het museum ook in de toekomst constant in ontwikkeling zijn en zullen bordjes als “lopende werkzaamhedenaltijd te zien zijn.

De museumvloeren
Het museum bestaat uit vier verdiepingen, met op elke verdieping een thema. Omdat ooit het oudste warenhuis van Nederland in dit pand heeft gezeten, zijn de expedities opgebouwd in kleine eilandjes, om het te laten lijken op een winkel. Op elk eilandje valt iets te doen of ervaren.

Op de eerste etage kan de impact van communicatie worden ervaren. Voorbeelden hiervan zijn hoe er met kleding gecommuniceerd kan worden en hoe mensen verleid kunnen worden iets te kopen. Daarnaast kun je in een kamertje  testen hoeveel prikkels je aankunt. Vragen zoals “wat betekent een # precies?” kunnen hier ook beantwoordt worden. De mini-tentoonstellingen op de tweede etage gaan om updates van communicatie. De tentoonstellingen geven hier antwoord op de vraag wat de belangrijkste ontwikkelingen zijn geweest in de communicatie.

Op de derde etage zijn verschillende tools te vinden die als communicatiemiddelen gebruikt worden in het dagelijks leven. Hier is het ook mogelijk jouw persoonlijke internetgebruik te wegen. De vierde etage staat in teken van de cloud. Deze etage geeft inzicht in hoe informatie over de jaren heen bewaard werd met een uitzicht naar de toekomst.

Andere activiteiten
Naast het ervaren van de expedities valt er veel meer te beleven in het museum. Zo zijn er werkplekken en vergaderruimten die gehuurd kunnen worden. Ook worden er elke woensdagavond lezingen over communicatie gehouden en zijn er verschillende workshops te volgen. De workshops variëren van het maken van een opvallende video-cv, online profilering, sociale vaardigheden ontwikkelen en presenteren.

De toekomst
Het museum geeft perfect weer dat de manier waarop wij communiceren voor een groot deel wordt beïnvloed door technologische ontwikkelingen. Deze gaan de laatste zo ontzettend snel dat ze bijna niet meer bij te houden zijn. De manier van communiceren verandert daarom ook in een rap tempo. Om die reden is je verdiepen in deze ontwikkelingen en vooral vragen blijven stellen onwijs belangrijk. COMM biedt hier een platform voor. Nieuwsgierig geworden?

Kom het ervaren bij Comm!

Foto’s: Joelle Vermeulen / Eindredactie: Tamar Hellinga

254 Total Views 1 Views Today

Reacties

reacties