Picture of By Roy Bakker

By Roy Bakker

[mks_dropcap style=”letter” size=”52″ bg_color=”#ffffff” txt_color=”#000000″]D[/mks_dropcap]e afgelopen week waren de leeuwen los in Cannes. Van 18 tot en met 24 juni werd de crème de la crème binnen de communicatiesector, PR, health communications, marketing, media en entertainment geprezen en beloond op het jaarlijkse festival Cannes Lions International Festival of Creativity.

Ongeveer elfduizend gedelegeerde, afkomstig uit negentig landen, bespraken de huidige internationale vraagstukken, trends en issues waar communicatieprofessionals mee te maken hebben. Prangende vragen binnen de communicatiesector vinden een antwoord of worden opgevolgd door nog meer vragen. Op het officiële YouTube-kanaal van Cannes Lion kun je uren aan waardevolle kennis over onze branche vinden, waardoor het echt de moeite is om in de zomervakantie met een notitieblok achter de laptop te gaan zitten en de livestreams te bekijken. Bekijk hieronder onze selectie van video’s.

Wat is de toekomst van brands en branding? Wat ligt er allemaal aan de horizon binnen de marketing? De CEO van Unilever, Keith Weed, probeert samen met het publiek antwoord te vinden op deze vragen. Bekijk de video van Weed hieronder waarin hij onder andere bespreekt hoe technologie ons tegenwoordig niet langer slechts de mogelijkheid van massamarketing biedt, maar hoe we ook één specifiek persoon kunnen aanspreken. Wel even doorspoelen naar de zestiende minuut: de stream was wat te vroeg begonnen.

https://www.youtube.com/watch?v=Zn-j5gjFQL4

Ook de volgende video zal je even door moeten spoelen naar de zestiende minuut, maar daarna word je getrakteerd op een gesprek tussen Maurice Lévy, de CEO van Publicis Groupe, en Harvey Weinstein, van The Weinstein Company (het filmproductiebedrijf bekend van onder andere Pulp Fiction, Good Will Hunting, Inglorious Basterds, The Artist en Silver Linings Playbook). Samen bespreken ze de toekomst van storytelling. Bekijk de onderstaande video en leer over Hollywoodmarketing, de invloed van sociale media op mond-tot-mond reclame in de filmwereld, het vertellen van goede verhalen, de mogelijkheid van een eigen Netflix van Apple en waarom ‘’the big screen is about to die’’.

https://www.youtube.com/watch?v=J0NhWp5_ERI

Wat is het verschil tussen old skool media companies en new skool media companies? Ken je VICE? Dan ken je vast ook Shane Smith, de CEO van VICE, degene die van ‘gonzojournalistiek’ ‘immersion-journalistiek’ maakte. Bekijk in de onderstaande video hoe VICE content maakt waar de nieuwe generaties echt om geven. Iets dat lastig is, want ‘’young people in America don’t care about news and especially don’t care about international news,’’ aldus Shane Smith.

https://www.youtube.com/watch?v=ZADgbAvhvJw

Dat virtual reality eindelijk is gearriveerd, is wel duidelijk. Er is echter nog ontzettend veel te ontdekken binnen deze ontwikkeling. De vice-president van virtual reality bij Google, Clay Bavor, vertelt ons over waarom VR niet alleen hoeft te worden geassocieerd met gaming en hoe het onze manier van denken kan gaan veranderen, welke invloed het heeft op onze manier van reizen en wat het effect ervan wordt op onze manier van communiceren.

https://www.youtube.com/watch?v=r7_0G7S2Zek

Gouden, zilveren en bronzen leeuwen
Naast de seminars en interviews was er in Cannes ook ruimte voor prijzen. Deze werden uitgereikt in de categorieën Lions Health (health communications), Lions Innovation en Lions Entertainment. Binnen deze categorieën werden meerdere gouden, zilveren en bronzen prijzen uitgedeeld. Hieronder enkele van onze favorieten.

The Next Rembrandt
Een stukje Hollandse glorie! Hoewel Rembrandt al ruim driehonderd dood is, heeft men ‘hem’ een nieuw meesterwerk laten schilderen. Gelukkig hebben we tegenwoordig data en algoritmen. Dit schilderij is namelijk gemaakt dankzij verscheidene calculaties en software waarmee de bestaande schilderijen van Rembrandt zijn onderzocht. Vervolgens wist de software een schilderij te maken gebaseerd in de stijl van Rembrandt zelf. Goed genoeg voor een gouden leeuw. Bekijk de volgende video om het schilderij te aanschouwen.

Survival Billboard
Wat doe je als normale billboards niet meer de gewenste aandacht opleveren voor jouw nieuwe videogame? En wat als je een sadist bent? Dan zet je acht mensen op een platform voor een billboard en laat je ze daar staan. Vervolgens beloof je dat degene die het langst op het platform blijft een avontuurlijke reis als prijs ontvangt. De adder onder het gras is alleen wel dat de hele wereld veilig van achter hun laptops mogen beslissen wat voor narigheid er met jou gebeurt. De nieuwe Tomb Raider werd op deze wijze gepromoot en dat leverde veel positieve reacties op. En een gouden leeuw. Benieuwd? Bekijk de onderstaande video:

Man boobs for boobs
De vrouwelijke borsten worden nog altijd gecensureerd. Omdat borsten volgens sommigen puur alleen met seks te maken hebben, mag je ze niet op sociale media tonen, ook niet om uit te leggen hoe vrouwen zelf een borstkankeronderzoek kunnen uitvoeren. Om dit op te lossen ging MACMA op zoek naar borsten die niet gecensureerd hoeven te worden. Het resultaat is een borstonderzoek bij een dikke vent met man boobs ,want die tepel mag wel op je timeline verschijnen. De geprezen, grootste winnaar van de Cannes Lions waren de makers van deze video:

Google Workspace Google Workspace prijzen Google Workspace migratie Google Workspace Google Workspace