Hebben media inderdaad zo’n grote invloed op de kledingkeuze van jongeren? We blikken terug op honderd jaar jongerenmode in de media.

De rooms-katholieke basisschool de Paradijsvogel kwam onlangs in het nieuws als schoolvoorbeeld van een instelling die zich bekommert om de kledingstijl van leerlingen. Korte rokjes en naveltruitjes gaan in de ban om kinderen te beschermen tegen zichzelf, maar ook tegen glurende meesters. Zoals wel vaker het geval is, wordt met een beschuldigende vingertje naar de media gewezen. Media zouden deels verantwoordelijk zijn voor de schaars geklede meisjes, die klakkeloos overnemen wat zij op hun scherm voorbij zien komen. Hebben media inderdaad zo’n grote invloed op de kledingkeuze van jongeren? We blikken terug op honderd jaar jongerenmode in de media. 

Jaren twintig
1918: het einde van de Eerste Wereldoorlog. Jongeren begonnen zich met hun kleding af te zetten tegen de regels en richtlijnen van de maatschappij. Om de illusie van blote benen te wekken, gingen vrouwen rayon kousen dragen. Dit betekende dat de maillot die voorheen zwart en ondoorzichtig was, huidkleurig werd. Daarbij kroop de roklengte gedurende de jaren twintig omhoog en werd er voor het eerst echt aandacht besteed aan schoenen. Jurken en rokken kwamen nog wel tot ruim over de knie, maar het geheel was minder kuis. Was de kleding voorheen versierd met franjes en kant, in de roaring twenties was kleding vooral stoer en stug.

jaren 20
roaring twenties
twenties girl with feather
Bron: Wikimedia

Jaren dertig
In de jaren dertig werden de jurken weer langer. Hiernaast werd het vrouwelijke figuur meer geaccentueerd dan in de jaren twintig. Aan het eind van de jaren dertig raakte de wereld in een economische crisis. Mensen hadden minder te besteden. Kinderen moesten langer met hun kleding doen, waardoor hun kleding op een gegeven moment simpelweg te klein en dus korter werd. Babykleding voor jongens en meisjes was vrijwel identiek: in die tijd werden jongens onder de twee jaar nog niet erkend als mannen. Dit beeld veranderde aan het eind van de jaren dertig, met het ontluiken van de Tweede Wereldoorlog.

thirties clothing
Bron: Wikimedia
president Roosevelt
Bron: Wikimedia

Jaren veertig
Tijdens de oorlog ontstond er een grote schaarste aan materialen. Alle materialen die beschikbaar waren, gingen naar het leger en de overheid. De mode-industrie stortte in en van de glamour van de vorige decennia was nog maar weinig te bespeuren. Grote bedrijven als Phillips en Unilever gingen in de eerste jaren van de oorlog gewoon door met adverteren. Het straatbeeld werd gedomineerd door zwarte mantelpakjes gemaakt van oude herenkostuums. Kinderkleding werd gemaakt van oude vrouwenkleding. Recyclen was in deze periode meer een must dan een trend.

children '40
Bron: wikimedia
what can you spare
Bron: wikimedia

 

Jaren vijftig
In de jaren vijftig kwam de mode-industrie weer tot leven. De New Look-stijl, ontwikkeld door Christian Dior, is typerend voor deze tijd en kenmerkt zich door een heel vrouwelijk silhouet. We zien wespentailles, diepe decolletés en wijde rokken met petticoats. Na de Tweede Wereldoorlog werd van vrouwen verwacht dat ze stopten met werken en weer voor de kinderen en het huishouden gingen zorgen. Media uit die tijd focussen zich dan ook de onderdanige positie van de vrouw. Reclameprenten, boeken en televisieseries schetsen allen een beeld van de fifties housewifes.

De jaren vijftig kenmerkt zich hiernaast door de empowerment van jongeren. Jongeren gingen in de jaren vijftig parttime werken, waardoor zij meer geld hadden om te spenderen. Rond 1955 zien we dat televisie, film en muziek zich specifiek op deze doelgroep richten.

jaren 50 jolie madame
Bron: Flickr/Jinterwas

Jaren zestig en zeventig
De jaren zestig waren op veel vlakken swingend. In het begin van dit decennia waren elegante jurken met strakke bovenstukjes nog steeds favoriet. De lengte van de rok was nog wel vrij lang. Hier kwam verandering in toen Mary Quant de minirok op de markt bracht. Hoewel het korter worden van de rok niet bij iedereen even goed viel, waren aan het eind van de jaren zestig die mini-jurk en minirok niet meer uit het straatbeeld weg te denken.

Aan het eind van jaren zestig kwamen veel jongeren in opstand tegen de oorlog in Vietnam. De hippiecultuur was in opmars. Mannen en vrouwen lieten hun haren groeien en gezichtsbeharing voor mannen raakte voor het eerst in de mode. De roklengte werd langer en vrouwen droegen veel maxi-jurken met paisley- en bloemenprints. Gehaakte items, tie-dye, flared jeans, sandalen of zelfs blote voeten, wijdvallende kleding en peace-tekens waren allen terug te zien in de kleding van de late jaren zestig.

Deze stijl zette zich voort in de jaren zeventig. Flower power was overal aanwezig, evenals de minirok. Stijlen begonnen in the seventies steeds meer door elkaar te lopen. Het werd steeds normaler om de ene dag als hippie gekleed te gaan en de volgende dag als punker.

sixties groove
Bron: Wikimedia
sixties flaired
Bron: Wikimedia

Jaren 80
De opkomst van MTV (Music Television) veranderde de wereld van jongeren en hiermee ook het modebeeld. Mode van de jaren tachtig werd sterk beïnvloed door wat er op televisie was te zien. MTV en populaire films als Flashdance en soapseries als Dallas en Dynasty bepaalden hoe de jongeren erbij liepen. Madonna was hét stijlicoon van dit decennium. Haar look uit de clip van Like A Virgin werd razend populair. Modemeisjes uit die tijd liepen rond met rommelig haar, bustiers als bovenkleding, petticoats, leggings, beenwarmers, visnethandschoentjes en veel kettingen. Sportkleding werd bovendien ook op straat gedragen door een aerobics-rage, veroorzaakt door de populaire fitnessvideo’s van Jane Fonda. Sweatshirts met afgeknipte halzen gecombineerd met leggings, rokjes, beenwarmers en sneakers. Voor mode uit de jaren tachtig geldt: you either hate it or love it.

madonnastyle
Bron: Wikimedia
Justine_bateman_9-20-1987
Bron: Wikimedia

Jaren negentig
De kans is groot dat je bij de jaren negentig meteen denkt aan de Spice Girls. We durven dan ook gerust te zeggen dat the nineties niet de meest elegante periode is. Zo waren de jaren negentig het toneel voor trends als haarmascara, naveltruitjes, lycra, heuptasjes, harembroeken met neonprint, stekeltjeshaar, tuinbroeken en gekleurd bont. Iconen van deze tijd waren popsterren als Britney Spears en Christina Aguilera.

Naast deze modestroming ontwikkelde zich in de jaren negentig de grunge stijl, met frontman Kurt Cobain als fashion icon. Cobain droeg versleten tweedehandskleding: geruite flanellen shirts, uitgelubberde bandshirts, afgeknipte spijkerbroeken en oversized opavesten waren zijn signature style. Deze look was vooral populair onder de jeugd en werd vanaf 1991 tot de dag van vandaag een veel gedragen stijl.

Kurt cobain
Bron: Flickr/Maia Valenzuela

Niets nieuws
Media spelen een belangrijke rol als het gaat om het beïnvloeden van de kledingkeuze van jongeren. Een ding is zeker, de crop top mag dan wel de trend van het moment zijn, nieuw is het niet. Madonna droeg al in 1980 een naveltruitje. Zo lijkt er – behalve de benaming van de kleding – de laatste jaren weinig te zijn veranderd. Trends komen en gaan, maar opstandige jongeren blijven altijd bestaan.

Cover: Arthur Ivanov

1167 Total Views 1 Views Today

Reacties

reacties