Picture of By Jorrit Hoekstra

By Jorrit Hoekstra

[mks_dropcap style=”letter” size=”48″ bg_color=”#ffffff” txt_color=”#000000″]I[/mks_dropcap]n deze aflevering van Alumni of the month spreekt Medium met Xanne Visser. Na het cum laude afronden van de studie Communicatiewetenschap, een carrière bij Medium Magazine en een master én baan in de journalistiek, is Xanne tegenwoordig te vinden bij emancipatie-organisatie WOMEN Inc., waar ze zich voornamelijk richt op ongelijkheid in de gezondheid tussen man en vrouw. Op jonge leeftijd heeft ze al een cv waar de meeste afgestudeerden jaloers op zijn.

‘’Ik weet nog precies hoe ik begon met de studie’’, vertelt een enthousiaste Xanne. ‘’Toen ik net van de middelbare school kwam, was er natuurlijk nog sprake van het oude stelsel. Terwijl ik al maanden van tevoren onderzoek naar opleidingen had gedaan, schreven er ook nog genoeg mensen zich in voor studies als Communicatiewetenschap ‘om maar wat te doen te hebben’. Ergens frustreerde me dat een beetje, omdat ik juist heel graag deze opleiding wilde doen, maar het motiveerde ook om mijn best te doen en goede cijfers te halen. Dat heb ik gedaan en nu, jaren later, kan ik terugkijken en zeggen dat vooral de marketing- en onderzoeksvakken zeer leerzaam zijn geweest. Daar heb ik nu nog steeds profijt van en ik ben er van overtuigd dat ik toentertijd de keuze heb gemaakt die het beste bij mij past.’’

pas tijdens de master ging ik echt werken voor een krant: ik kwam terecht op de entertainmentredactie van het NRC

Journalistiek & Media
Na de bachelor ging Xanne verder met de master Journalistiek en media. Daar werden ook de eerste stappen richting een carrière bij verschillende nationale kranten gezet. De stage voor de master zelf werd gevolgd bij het NRC, na afronding van de opleiding werd gekozen voor De Volkskrant. ‘’Eerlijk is eerlijk: dat was allebei niet echt gepland. Natuurlijk wilde ik wel altijd al de journalistieke kant op en was ik ook al bezig met verschillende artikelen en Medium Magazine, maar pas tijdens de master ging ik echt werken voor een krant: ik kwam terecht op de entertainmentredactie van het NRC. Dat was een hele mooie ervaring, met als hoogtepunt het concert van Guus Meeuwis in de Royal Albert Hall. De vaste muziekredacteuren en correspondent Verenigd Koninkrijk waren verhinderd en opeens zat ik zelf in het vliegtuig naar Londen. Dat was echt een bliksembezoek: meteen bij aankomst naar de zaal, het concert bijwonen en daarna het artikel schrijven om de volgende ochtend meteen weer terug te gaan. Echt heel intens, maar wel supergaaf.’’

Na de studie belandde Xanne voor de tweede keer in de krantenwereld, maar ditmaal als freelancer bij de Volkskrant. Ook hier was er een plek ingeruimd op de entertainmentredactie. ‘’Na de master wilde ik natuurlijk wel wat meer doen in de journalistiek. Bij de Volkskrant zochten ze nog een extra iemand voor een kwart jaar. Na die drie maanden was er helaas geen werk meer en moest ik op zoek naar een nieuwe baan. Sindsdien heb ik niet meer in de journalistiek gewerkt, maar ik sluit niet uit om er later nog een keer terug te komen.’’

Toen ze bij WOMEN Inc. twee jaar geleden een redacteur zochten, heb ik zo snel mogelijk mijn sollicitatiebrief gestuurd

WOMEN Inc.
Hierna gooide Xanne het namelijk over een andere boeg: niet langer besloot ze om in de media te werken, maar ging ze juist achter de schermen verder, bij WOMEN Inc. ‘’Het was natuurlijk niet dat ik op de ene van de andere dag besloot om het roer om te gooien: ik wist al van de organisatie tijdens mijn bachelor, toen ik voor mijn stage op zoek was, en ik schreef al artikelen met een feministische insteek. Toch koos ik destijds echter voor de webredactie van consumentenprogramma Kassa, maar WOMEN Inc. hield ik wel altijd in mijn gedachten. Toen ze bij WOMEN Inc. twee jaar geleden een redacteur zochten, heb ik zo snel mogelijk mijn sollicitatiebrief gestuurd.”

WOMEN Inc. richt zich op de emancipatie van vrouwen in Nederland in verschillende domeinen, namelijk de arbeidsmarkt, gezondheid en stereotypering.  Zo lobbyden ze achter de schermen onder andere voor de verlenging van het vaderschapsverlof, organiseren ze congressen voor zorgprofessionals en geven ze workshops aan mediamakers over de werking van stereotypering. Ook zijn ze specifiek in hun aanpak van problemen. ‘’Met 20 man kun je helaas niet alles aanpakken. Aan onderwerpen zoals #Me-Too besteden we online wel aandacht, maar laten we voor een groot deel ook liggen. Niet omdat we het niet belangrijk vinden, maar wij hebben er nu geen projecten op lopen en er zijn gelukkig al andere partijen die zich actief tegen seksueel geweld inzetten. En als we iets doen, doen we het goed.

Zelf houd ik me bezig met het gezondheidsthema. Je zou denken dat in medische behandelingen weinig verschil zit, maar sommige medicijnen werken veel beter op mannen dan vrouwen. Of wist je bijvoorbeeld dat de symptomen van vrouwen bij een hartinfarct heel anders kunnen zijn dan bij mannen? Maar toch weet niet elke arts dit en krijgen ze dezelfde behandeling. Dit komt doordat medisch onderzoek van oudsher vooral op mannen is uitgevoerd, waardoor we minder kennis hebben over aandoeningen en behandelingen bij vrouwen. Dat moet anders en proberen we te veranderen, want nu veroorzaakt het veel onnodige problemen, zoals bijwerkingen of ziekenhuisbezoeken. Het zijn voornamelijk kleine dingen, die wellicht niet direct opvallen, maar wel gegrond zijn in de traditionele gedachtegang”.

Cover: Xanne Visser / Final Editing: Ivo Martens

Google Workspace Google Workspace prijzen Google Workspace migratie Google Workspace Google Workspace