Alumni of the Month: Arco Gnochhi

Picture of By Fabian Bais

By Fabian Bais

Voor deze editie van Alumni of the Month is Medium afgereisd naar het mediapark in Hilversum. Hier spraken we met ‘voetbaltwitteraar van het jaar 2018’: Arco Gnocchi. Gnocchi studeerde van 1998 tot 2004 Communicatiewetenschap aan de Universiteit van Amsterdam. Tijdens zijn studie is hij ook nog een jaar hoofdredacteur van Medium Magazine geweest. Op dit moment maakt hij carrière bij BNNVARA en heeft hij tussendoor nog bij de NOS gewerkt.

Communicatiewetenschap
In 1998 toen, ik begon met studeren, was er nog geen onderscheid tussen bachelor en master. Het was gewoon all the way.” Gnocchi heeft zijn scriptie in de Entertainment Communicatie geschreven. Het heeft uiteindelijk zes jaar geduurd voordat hij deze studie heeft afgerond. Met name Methode en Techniek, wat we nu kennen als MCO/S, vond hij heel vervelend. Voordat hij zijn scriptie ging schrijven was er nog een stage bij AT5. Waarna Gnocchi zijn scriptie dus nog diende te schrijven. Dit tegen zijn zin in, omdat de redactievloer van AT5 werd ingeruild voor de universiteitsbibliotheek.

Op de vraag in hoeverre de studie meegewerkt heeft aan zijn huidige succes, heeft Gnocchi geen eenduidig antwoord. Enerzijds heeft niemand ooit naar zijn diploma gevraagd en heeft hij er geen euro extra mee verdiend. Uiteindelijk doe je op de universiteit weinig praktische ervaringen op, wat hij in zijn werk juist nodig heeft. Anderzijds merkt hij bij het ontwikkelen van programma’s dat zijn analytische achtergrond hem toch wel heel veel verder helpt.

NOS
Op een gegeven moment werd Gnocchi benaderd om te komen werken op de online redactie van de NOS. Hij wordt daar online eindredacteur en mag helpen bij het opzetten van het nieuwe platform NOS Stories. De NOS wilde namelijk een jongere doelgroep aanspreken. Hiervoor moest de NOS fatih escort zich meer online gaan begeven en vanwege Gnocchi’s ervaring bij BNN was hij daarvoor de geschikte kandidaat. Als eindredacteur mocht hij dit nieuwe platform vormgeven. Dit was echter nog niet altijd even makkelijk, omdat de NOS voor onafhankelijk en objectief staat, terwijl het bij BNNVARA veel meer om je mening geven gaat en je ergens voor mag staan.  


NOS stories is die brave neef op een verjaardag

 

“De NOS is er voor iedereen, dus je mag geen statements maken. Ik vond het heel moeilijk hoe je een boodschap sappig vertelt aan pubers zonder dat het vlak of saai wordt.” Gnocchi geeft aan dat NOS Stories, hoe het nu is, best braaf genoemd kan worden. “Dat is niet erg, want dat is wat jongeren van de NOS verwachten. NOS stories is die brave neef op een verjaardag, fındıkzade escort die niet heel luidruchtig is of opschept maar wel heel goed kan uitleggen hoe dingen in de wereld in elkaar zitten. Dat is de rol van NOS; het hoeft niet de coole gast te zijn.”

Uiteindelijk is Gnocchi gestopt bij de NOS, omdat hij toch niet die ‘nieuwsgeilheid’ had en het zes dagen per week mensen aansturen hem niet gelukkig maakte. “Ik vind programma-ontwikkeling, pilots maken en dingen opstarten waar anderen, als alles geslaagd is, een programma van maken, veel leuker. Dat is nou eenmaal wat ik goed kan.”

Medium Magazine
Daarom vroegen we hem of juist dat opstarten van iets ook de reden was dat hij zich bij Medium aanmeldde. “Ja, vanaf de middelbare school vond ik de schoolkrant echt al tof. Ik wilde eerst journalistiek gaan studeren, maar uiteindelijk besloot ik toch een academische studie te doen. Maar ergens schuilt dan toch wel de scribent in mij dat ik gewoon mensen wil spreken en daar een tof stuk van wil maken. Daar was Medium dus heel erg geschikt voor.”

Een paar jaar later werd Gnocchi benaderd om hoofdredacteur te worden. In het begin van zijn functie had hij echt geen idee wat hij aan het doen was. Dit gevoel had hij ook wel eens bij de NOS. Uiteindelijk was het hoofdredacteurschap wel een van de leukste en leerzaamste momenten tijdens zijn studie. Door de ervaringen van Medium en Communicatiewetenschap weet hij nu in zijn werk heel goed uit te leggen en te onderbouwen wat goed en niet goed is aan een bepaald stuk.

BNN
Gnocchi vervult op dit moment de taken conceptontwikkelaar en podcast-coördinator bij BNNVARA. Gnocchi’s taak als conceptontwikkelaar is om van een idee een uitzendbaar programma te maken. Dit kan online, tv of podcast zijn. Dit idee kan komen van iemand die een interessant verhaal heeft. Hiervan moet dan een programma gemaakt worden. Hiervoor moet heel veel geschreven worden en er moeten pilots worden uitgevoerd voordat het wellicht een keertje op tv komt. “Je moet dus een hele lange adem hebben.”

Een podcast, wat is dat?

Als podcast coördinator heeft Gnocchi onder andere de programma’s ‘De Krokante Leesmap’ en ‘Vroege vogels’ onder zijn hoede. Hij wil hier echter geen credits voor nemen, aangezien de makers grotendeels het werk doen. Tijdens zijn werkzaamheden kwam Gnocchi met een idee voor een podcast in samenwerking met de politie. “De eerste reactie was: ‘Een podcast, wat is dat? Ik gebruik niet eens SMS.’ Maar uiteindelijk is deze man razend enthousiast. Je kan investeren op een laagdrempelige manier, en dat is heel mooi. Voor relatief weinig geld kan je iets heel moois opzetten.” Verder geeft Gnocchi aan dat hij meer tijd in podcasts wil steken, want zeker voor een doelgroep als studenten kan je veel meer doen.  

Op mijn tweede werkdag stond Katja Schuurman bij mij in de douche

Gnocchi heeft er al een lange carrière bij BNN op zitten en daarom vroegen we hem hoe dit proces van redacteur tot programmaontwikkelaar is verlopen. Na een jaar gewerkt te hebben bij IDTV, werd Gnocchi gevraagd of hij niet bij BNN wilde komen werken. “Toen op mijn tweede werkdag stond Katja Schuurman bij mij in de douche” vertelt een lachende Arco terwijl hij terugdenkt aan waar het begonnen is bij BNN. “We moesten iets bij iemand thuis filmen. Iemand vroeg: ‘waar kunnen we draaien?’ Ik zei dat het wel bij mij kon en toen stond Katja Schuurman in mijn douche. Toen dacht ik wel van ‘oke, geen slecht begin van mijn tv-carrière’.”

Voordat Gnocchi bij BNN kwam was hij nooit echt een groepspersoon, maar bij BNN zit hij helemaal op z’n plek. Na een aantal jaar te fungeren als redacteur bij ‘Try before you die’ en ‘Spuiten en Slikken’, mocht hij als producer mee met Floortje Dessing voor 3 op reis. Hij twijfelde na vijf jaar 3 op reis over een volgende stap, en besloot deze uiteindelijk te nemen buiten het bedrijf. Dit bleek een goede stap. “Nu ben je die ervaren maker in plaats van die komische gast van 3 op reis. Ik vind dit wel leuk, ik ben nu 39 en vind het tof om met jonge mensen te werken en te vertellen wat voor domme fouten ik allemaal heb gemaakt, zodat ze die in godsnaam niet zelf hoeven te maken.”

Op de vraag wat voor domme fouten hij gemaakt heeft antwoord Gnocchi: “Ik heb het tv-programma ‘Op beeld’ gedaan. Een van de slechtste programma’s door BNN ooit gemaakt en zeker ook een van de slechtst bekeken programma’s. En daarin heb ik ook echt geleerd dat als je ergens niet achter staat dat je het gewoon moet afkappen. Dan maar je verlies nemen.”

Voetbaltwitteraar 2018
Naast de wat serieuzere werkzaamheden bij BNN, is Gnocchi ook nog fervent Ajaxsupporter. Hij tweet de hele dag over zijn club en hij heeft samen met Freek Jansen een eigen Ajax-podcast: de Pantelic Podcast. Met name zijn tweets over Ajax slaan zodanig aan dat hij uitgeroepen is tot voetbaltwitteraar van het jaar 2018. Gnocchi geeft aan dat hij het een leuke onderscheiding vindt, want “het zou wel treurig zijn als je zoveel tijd en moeite in deze hobby steekt en niemand ernaar luistert”. Gnocchi merkt wel dat nu zijn tweets zoveel gelezen worden, hij moet oppassen met wat hij zegt. Sommige berichten heeft hij van Twitter naar appgroepen verplaatst…

Tijdens het afronden van het interview vroegen we Gnocchi nog waar nou echt zijn passie ligt en wat hij zichzelf het liefste in de toekomst ziet doen. Gnocchi geeft aan dat dit lastig is om te zeggen, omdat in de periode dat hij voor 3 op reis en Floortje naar het einde van de wereld werkte, hij niets liever dan dat voor altijd zou willen blijven doen. Echter kwam hij tot het besef dat hij dit toch niet wilde. Nu vindt hij programma’s ontwikkelen en podcasts maken helemaal leuk. “Maar als we hier over tien jaar weer zouden zitten, zou ik waarschijnlijk weer iets heel anders zeggen. Dat ververst zich gewoon met de tijd.”

Als afsluiting vroegen we Gnocchi wat zijn gouden tip is om zover te komen als hij nu is. Hij zegt dat je een marketable skill moet hebben. “Het zijn altijd de mensen die één specifiek ding heel goed kunnen of daar een enorme interesse in hebben. In dat geval kan je voor heel veel partijen interessant zijn. Je kan bijvoorbeeld heel goed monteren, spreekt een bepaalde taal of hebt een heel goed netwerk in Zuidoost-Azië. Uiteindelijk is communicatie wel een ontzettend handige achtergrond en met die basis kom je altijd heel ver.”

Join Our Newsletter

New on Medium

Follow us

Google Workspace Google Workspace prijzen Google Workspace migratie Google Workspace Google Workspace