Adblockers: een financiële nachtmerrie voor online-media

Picture of By Eva Samplonius

By Eva Samplonius

[mks_dropcap style=”letter” size=”48″ bg_color=”#ffffff” txt_color=”#000000″]S[/mks_dropcap]ta je op het punt om een aflevering van de Wereld draait door terug te kijken, verschijnt er zo’n schreeuwerige reclame op je scherm. Bijna niets is er tegenwoordig vervelender dan de grote hoeveelheid advertenties waar we online mee te maken krijgen.

Gelukkig hebben ze daar nu iets op gevonden: de adblocker. Dit stukje software blokkeert banners en advertenties op webpagina’s en wordt inmiddels massaal gedownload. Op de computer was deze software al langer verkrijgbaar, maar nu kun je via een nieuwe app van Apple ook advertentievrij surfen op je smartphone. Het lijkt een ideale oplossing, maar voor uitgevers en online media zijn deze ontwikkelingen een ware nachtmerrie.

Uitgevers in de problemen
Sinds vorige week is het mogelijk om een adblocker te downloaden in de Appstore. Nu kan iedereen met een iPhone ongestoord genieten van YouTube-filmpjes, super handig toch? Dat deze ontwikkeling niet voor iedereen gunstig is, is gebleken. De groeiende adoptie van adblockers is een groot probleem voor online media. Onderzoek heeft aangetoond dat bedrijven door de komst van de adblocker op computers dit jaar al zo’n 22 miljard dollar aan reclame-inkomsten zijn misgelopen. Verwacht wordt dat dit bedrag met de komst van de adblocker op smartphone’s aanzienlijk zal stijgen. Dit is een gigantisch probleem voor online uitgevers, die het vaak al niet makkelijk hebben met dalende abonnee-inkomsten. Als we eerlijk zijn hebben uitgevers die hun toevlucht zochten tot goedbetaalde maar vaak onaantrekkelijke en storende advertenties het ook wel een beetje over zichzelf afgeroepen. Zij zullen met de dalende inkomsten uit reclame hard op zoek moeten naar nieuwe manieren om geld binnen te halen.

Betalen voor content
De consument laten betalen voor content lijkt een mooie oplossing voor uitgevers om op een alternatieve manier geld te verdienen. Hierdoor hoeven uitgevers nauwelijks te adverteren en kunnen consumenten door een klein bedrag te betalen, zogenoemde microbetalingen, genieten van advertentievrije content.

Een voorbeeld van een bedrijf dat content verkoopt is Blendle. Gebruikers van deze dienst kunnen voor een klein bedrag losse artikelen van verschillende kranten en tijdschriften kopen. Het betalen voor content wordt steeds populairder. Dat is goed te zien aan het groeiend aantal abonnees van Blendle, dat in Nederland al zo’n kwart miljoen gebruikers telt en onlangs uitbreidde naar Duitsland. In een artikel van de Volkskrant legt oprichter Alexander Klöpping uit dat de inkomsten die Blendle genereert echter bij lange na niet genoeg zijn om te compenseren voor het grote verlies op inkomsten uit advertenties.

Native advertising
Naast het betalen voor content experimenteren steeds meer bedrijven met native advertising. Native advertising is het dusdanig vermommen van advertenties zodat ze qua vorm en functie lijken op redactionele content. De grootste sociale platformen zoals Facebook, Twitter en Instagram maken al gebruik van deze vorm van adverteren, maar ook uitgevers zoals Vice en Buzzfeed wagen zich er mondjesmaat aan.

Een voorbeeld van een website die gebruik maakt van native advertising is Upcoming.nl. Deze site brengt door middel van humoristische lijstjes content onder de aandacht van gebruikers. Een voorbeeld van zo’n lijstje is ‘8 Vakantiekiekjes van #lovebirds die verboden moeten worden’, waarmee ze slinks adverteren voor partner Vodafone.

Omdat native advertising veel meer tijd en mankracht kost om te produceren dan een simpele banner, is het op dit moment slechts weggelegd voor de grote jongens. Daarnaast zijn traditionele uitgevers vaak nog erg terughoudend als het gaat om de adoptie van native advertisement, want hoe onafhankelijk is een journalist die betaald krijgt voor het produceren van content?

De toekomst
Hoe deze ontwikkeling zich zal ontpoppen is moeilijk te voorspellen. Enerzijds is het logisch dat consumenten liever alle irritante advertenties van hun scherm bannen. Anderzijds zou het jammer zijn als kleinere online media bedrijven het niet langer financieel redden. Die adblocker op je smartphone zorgt er weliswaar voor dat je razendsnel en ongestoord kunt internetten, maar als er straks niets meer online te lezen valt heb je er niets aan. Of je er uiteindelijk als gebruiker beter van wordt valt dus te betwijfelen.

Cover: Shawan Zain

Join Our Newsletter

New on Medium

Follow us

Google Workspace Google Workspace prijzen Google Workspace migratie Google Workspace Google Workspace