Column Tech

2017: De terugkeer van Nintendo

Jacco Peek
Written by Jacco Peek

Nintendo is een fascinerend bedrijf. Waar Sony en Microsoft inzetten op games in 4K-resolutie met alsmaar krachtigere hardware, vaart Nintendo z’n eigen koers. Het eigenwijze Japanse bedrijf heeft al meerdere malen bewezen een vaste plaats te hebben in de game-industrie, maar kampte de afgelopen jaren met een behoorlijk imagoprobleem. Na terug naar de tekentafel te zijn gegaan, is Nintendo dit jaar bezig aan een comeback die z’n weerga niet kent.

Vooral op het gebied van PR en marketing ging het bedrijf de mist in. Na het gigantische succes van de Wii, kwam in 2013 een opvolger op de markt: de Wii U. Door de ongelukkig gekozen naam en het gelijksoortige uiterlijk wisten zelfs journalisten na de aankondiging niet of het ging om een nieuwe tablet-controller of een totaal nieuw platform, laat staan dat de gemiddelde consument dit snapte. Vanwege de tegenvallende verkoopcijfers waren grote uitgevers huiverig om hun games over te zetten naar het minder krachtige systeem, waardoor de FIFA’s en Call of Duty’s al snel niet meer te vinden waren op de nieuwe console.

Nintendo Switch: voor thuis én onderweg
Gelukkig had Nintendo zelf ook door dat er snel iets moest gebeuren. Wat het bedrijf nodig had, was een gloednieuw platform met een duidelijke boodschap: de Nintendo Switch. De Switch wordt in de markt gezet als een console die je mee kunt nemen, en dat is precies waarom het zo’n wonderlijk apparaatje is. Door de tablet met aan de zijkant de afneembare Joy-Con-controllers in een dock te zetten, kunnen volwaardige consolegames op zowel het grote als het kleine scherm worden gespeeld. De ervaring van een prachtige open wereld game als The Legend of Zelda: Breath of the Wild onderweg spelen is op geen ander platform mogelijk en waarschijnlijk de reden achter de populariteit van de Switch. Bovendien heb je met twee controllers altijd de optie om direct tegen iemand anders te spelen.

De duidelijke, eenduidige boodschap heeft een zeer grote groep gamers, die Nintendo uit het oog waren verloren, overtuigd. Met bijna vijf miljoen verkochte exemplaren in de eerste maanden na de release verkoopt het apparaat sneller dan de Wii, waarvoor Nintendo zelfs vliegtuigen in plaats van schepen inzette om aan de vraag te kunnen voldoen. Daarnaast vloog de console uit de startblokken met een revolutionaire Zelda-game, maar volgde ook een zeer constante stroom aan kwaliteitsgames. Door iedere maand met titels als Mario Kart 8 Deluxe, Splatoon 2 en Mario + Rabbids: Kingdom Battle te komen, bewijst Nintendo dat ze hun fans niet nogmaals in de steek laten.

Of Nintendo deze trend weet vast te houden, blijft gissen, maar de toekomst ziet er rooskleurig uit

Rooskleurige toekomst
Of Nintendo deze trend vast weet te houden, blijft gissen, maar de toekomst ziet er rooskleurig uit. Derde partijen hebben het succes van de Switch gemerkt en springen weer aan boord met games die ook op de PlayStation 4 en Xbox One uitkomen. Ook de release van Super Mario Odyssey zal nog miljoenen stuks slijten, en dan laten we de nieuwe Pokémon die de 3DS in leven houdt en de SNES Classic Mini nog buiten beschouwing. Nintendo gaat dit jaar als een malle, waardoor we kunnen spreken van een behoorlijke comeback. En dat voelt goed, want dat eigenwijze Nintendo heeft bij velen een special plekje in hun hart.

Cover: ant2506

126 Total Views 1 Views Today

Reacties

reacties

About the author

Jacco Peek

Jacco Peek

Jacco is expert op het gebied van videogames en houdt de ontwikkelingen van de industrie nauwlettend in de gaten. The Witcher 3: Wild Hunt is volgens de beste game ooit gemaakt, maar hij is van alle markten thuis. Behalve gamen en de studie Entertainment Communication spendeert hij veel tijd aan vechten en krachttraining.