Streetlab: geen kijkcijferkanon, maar toch een ring?

By Christian Manuputty

By Christian Manuputty

[mks_dropcap style=”letter” size=”48″ bg_color=”#ffffff” txt_color=”#000000″]“G[/mks_dropcap]oed, dit ben ik. Dit is Stijn, dit is Jasper en dit is Tim.” Klinkt deze tekst bekend in de oren? Het is namelijk de introductietekst van Streetlab. Het programma van de KRO-NCRV haalt nog niet eens de 300.000 kijkers per aflevering, maar toch heeft de show samen met Expeditie Robinson en SynDROOM een nominatie voor de Gouden Televizier-Ring op zak. De nominatie stuitte al op veel weerstand, waarom zijn de vier jongens dan toch genomineerd?

Hoogtepunten
Heb je geen flauw idee wat er zoal gebeurt in dit programma? Een korte uitleg: Streetlab voert sociale experimenten uit, wat leidt tot de meest hilarische situaties. Zo probeerden de vier programmamakers erachter te komen welke openingszin het meest succesvol is, of het mogelijk is om stiekem bij een supermarkt te werken en of je ongemerkt het podium kan betreden bij het Filmfestival van Cannes. Geloof het of niet, maar het is één van de presentatoren daadwerkelijk gelukt. Daarnaast hebben de jongens stiekem meegetraind met FC Utrecht en Schalke 04, zijn ze backstage – en op het podium – geweest bij een concert van The Kooks en stonden ze letterlijk aan de Utrechtse start van Le Tour.

De andere kant van de ring
Leuk en aardig allemaal, maar alle publiciteit rondom het programma kan de vier jongens fataal worden. Waarom? Streetlab voert sociale experimenten uit in het openbaar en dat betekent dat ze willekeurig mensen aanspreken op straat. Door de toegenomen bekendheid vanwege de nominatie, wordt de kans steeds groter dat mensen op straat de jongens van Streetlab herkennen. Dat moet je natuurlijk niet hebben tijdens zo’n sociaal experiment, maar het is al eens voorgekomen. Eerder dit seizoen probeerde één van de presentatoren mee te trainen met voetbalclub Schalke 04. Hij werd echter herkend door nota bene Oranje-spits Klaas-Jan Huntelaar.

Kliekjesweerstand
Vanuit het Bekende-Nederlanderskliekje was er het nodige te doen om deze nominatie. Zo spraken Cornald Maas en Omroep MAXbaas Jan Slagter zich uit. “Als Streetlab wint, is dat het failliet van de Gouden Televizier-Ring”, aldus Maas. Hij is nog niet uitgeraasd, want hij heeft ook nog het volgende te zeggen: “Je kunt dan toch niet met droge ogen beweren dat Streetlab Ring-waardig is?” Het is wel de vraag of dat correct is. Maas staart zich natuurlijk blind op de kijkcijfers, maar als je dat doet, zou je ook met droge ogen moeten beweren dat bijvoorbeeld een RTL Boulevard van kwalitatief hoog niveau is en ook nog eens Ring-waardig. In het voetbal noemen ze dat scorebordjournalistiek, maar dat geheel terzijde.

Slagter zei het volgende in de uitzending van RTL Boulevard: “Het moet weer een publieksprijs worden.” Weet Slagter zelf dan wel de definitie van ‘publieksprijs’? De Gouden Televizier-Ring wordt namelijk gewonnen door het programma met de meeste stemmen van het publiek, maar van een publieksprijs is natuurlijk geen sprake. Volgens Slagter is de stemprocedure echter te lastig voor het relatief oude publiek van Omroep MAX. Er moet namelijk via het internet worden gestemd en dat is voor de meeste gepensioneerden die digibeet zijn erg lastig, toch Jan?

De weerstand tegen de nominatie kent vele gelijkenissen met de nominatie van Voetbal International in 2011. Er was veel protest vanuit ook het Bekende-Nederlanderskliekje. Hoe liep dat toen af? Voetbal International won de Gouden Televizier-Ring.

Join Our Newsletter

New on Medium

Follow us

Google Workspace Google Workspace prijzen Google Workspace migratie Google Workspace Google Workspace