DWDD: ‘Wij zijn verhuisd!’

By Menno Woudt

By Menno Woudt

De Wereld Draait Door is sinds 2005, in toenemende mate, een vaste waarde op de Nederlandse televisie. Het vormde de belangrijkste pijler van Nederland 3, maar ondanks haar riante plek daar is DWDD nu verhuisd naar Nederland 1. ‘Wáárom?!’, zou Jan Mulder geërgerd roepen – en terecht. Want wat zijn de gevolgen voor het programma en de rest van het televisielandschap?

De verhuizing
Sinds de eerste maandag van 2014 wordt er met extra aandacht en interesse gekeken naar programmering van de vooravond op de Nederlandse televisie. Niet alleen werd op SBS6 John de Mols nieuwe natte droom Utopia gelanceerd, dat de eerste aflevering 1,5 miljoen mensen wist te boeien, ook bij de publieke omroep is er met programma’s geschoven. Het belangrijkste verhuisbericht komt van De Wereld Draait Door, dat een half uur eerder begint (19.00 uur) en ook nog eens van Nederland 3 is verplaatst naar het hoofdveld, Nederland 1. Een voor de gemiddelde kijker misschien weinig interessant feit (behalve dat er eerder gegeten moet worden), voor mediawatchers is het een aardverschuiving van Giro 555-achtige omvang.

De reden die presentator Matthijs van Nieuwkerk ons gaf voor de verhuizing was dat hij af wilde van het Champions League voetbal. Hierdoor moest met enige regelmaat de talkshow eerder stoppen op Nederland 3 omdat de NOS een half uur vooraf wilde keuvelen over de wedstrijd. Met de verhuizing naar Nederland 1 heeft het nu een vaste, onaantastbare plek tussen zeven en acht.

Jongerenzender
Maar er gaan nog meer redenen achter schuil. Met de nieuwe plek ontloopt het Achtuurjournaal de concurrentie met de populaire talkshow, waar ze vooral bij de NOS blij mee zijn: de nieuwsrubriek krijgt een sterke lead-in en heeft alleen nog Goede Tijden, Slechte Tijden als geduchte concurrent. Dat blijft een kwestie van voorkeur voor feit of fictie. Een andere belangrijke reden is dat Nederland 3 wilde verjongen. DWDD was inmiddels een ‘gevestigd instituut’, en dat paste niet meer helemaal goed op een jongerenzender. BNN mag nu het gat dat DWDD achterlaat opvullen.

Het wegvallen van DWDD bood BNN de kans nieuwe programma’s te ontwikkelen: de soap [^] StartUp (ja, inclusief toetsenbordlogootje), en de reportageserie The Social Club, waarin BNN-presentatoren van rond de veertig op zoek gaan naar de interessante verhalen die op hun sociale netwerken verschijnen. Hip, vernieuwend, maar nog niet met het succes van DWDD – en dat terwijl Nederland 3 als zender daar veel van profiteerde. De vooravond van Nederland 3 lag dan ook de eerste dag meteen plat: [^] StartUp wist 105.000 kijkers te boeien, The Social Club slechts 88.000.

Lingo
Op Nederland 1 is, met de komst van Matthijs van Nieuwkerk en tafelgasten, het onder bejaarden zeer populaire Lingo verdreven. Het was lang niet zeker waar, en of, het programma nog wel zou terugkeren, maar het spel heeft inmiddels GROEEN!! licht gekregen op Nederland 2. De Wereld Draait Door concurreert op haar nieuwe tijdstip ook met RTL Boulevard, dat een half uur overlapt. En vooral Winston & Albert kunnen dat gaan voelen, stelt tv-wetenschapper Maarten Reesink van de UvA.

Aan Novum Nieuws vertelt Reesink verder dat hij hoopt dat er niet aan de talkshow gesleuteld wordt. De VARA belooft plechtig dat, op het decor en het logo na, het programma exact hetzelfde blijft. Dat betekent dus een LuckyTV om iets voor acht uur, om daarna over te schakelen naar het echte nieuws.

Verlost van sport?
Dat overschakelen ging maandag 6 januari niet meteen vlekkeloos. Matthijs was eerder klaar dan gepland en dus moest er ruim elf minuten worden overlapt tussen DWDD en het Achtuurjournaal, dat alleen al vanwege de naam ook niet eerder kon beginnen. Nederland 1 zond wanhopig allemaal promo’s achter elkaar uit om tijd te rekken. Dat krijg je met live talkshows.

De verhuizing zal voor De Wereld Draait Door goed uitpakken – de tv-wetenschapper onderschrijft het. Nederland 1 verstevigt haar positie en zal het wat kijkcijfers betreft nog beter gaan doen. En dat blijkt: de eerste aflevering van de talkshow op Nederland 1 wist meteen 1,6 miljoen kijkers te boeien – toch een half miljoen meer dan voorheen. De kijkcijfers zullen ook zeker de komende tijd nauwlettend in de gaten worden gehouden. Duidelijk is dat Nederland 3 ondertussen aan haar lot overgelaten wordt, met liefdesverdriet en twee niet heel houdbare nieuwe programma’s. De verhuizing is deels te begrijpen, maar of het voor iedereen goed uitpakt is de vraag. Matthijs van Nieuwkerk is gewoon blij: nooit meer wijken voor voetbal! Toch jammer dat de talkshow in februari al moet wijken voor de Olympische Winterspelen…

Join Our Newsletter

New on Medium

Follow us

Google Workspace Google Workspace prijzen Google Workspace migratie Google Workspace Google Workspace