Media & Entertainment Tech

De oorlog der muziekstreamingdiensten

Want create site? Find Free WordPress Themes and plugins.

Een tijdje heerste er paniek in de muziekindustrie. Internetpiraten en gratis diensten zoals YouTube zorgden ervoor dat de verkoop van muziek gestaag terugliep, wat de vraag naar nieuwe bedrijfsmodellen liet stijgen.  Inmiddels gebruiken we massaal muziekstreamingdiensten als Spotify. Een verzadigde markt met duidelijke koplopers. Ook het Amerikaanse Amazon gaat nu een poging wagen en komt onder andere met troef Echo.

Volgens de IFPI (International Federation of the Phonographic Industry) kwam 46 procent van de totale omzet in de muziekindustrie in 2014 voort uit digitale diensten. Nog 46 procent werd door fysieke verkopen gewaarborgd. In hetzelfde jaar zouden ongeveer 41 miljoen mensen een abonnement hebben op betaalde streamingdiensten. Dit was al vijf keer meer dan de acht miljoen mensen in 2010. Een fun fact is dat vinyl weer een stukje populariteit hervindt. Vinyl mag dan verantwoordelijk zijn voor slechts twee procent van de totale wereldwijde omzet, maar dit is wel een stijging van 54 procent. Voor actuelere en completere statistieken kun je voor slechts een schamele 750 pond (950 euro) het jaarlijkse Global Music Report van 2016 aanschaffen, maar het is niet ondenkbaar dat de digitale diensten inmiddels nog meer terrein veroverd hebben.

Ook in muziekland is er wapengekletter te horen

Dat geld kun je echter in de toekomst misschien beter besteden. Neem Echo van Amazon bijvoorbeeld, en bekijk dan direct even deze veel te Amerikaanse reclame waarvan de gemiddelde Nederlander ongetwijfeld een beetje moet braken. Echo is een spraakgestuurde smartspeaker waarmee je niet alleen muziek kan luisteren, maar waaraan je ook vragen kunt stellen. Je kunt bijvoorbeeld vragen hoe je een woord spelt, waar het Witte Huis staat of waar het dichtstbijzijnde Chinese restaurant te vinden is. Gelukkig kun je ook gewoon vragen of Echo het nieuwste nummer van jouw favoriete artiest wil afspelen. De speaker bestaat al een jaar en was voornamelijk in Amerika populair, in Nederland daarentegen is de slimme speaker minder bekend. De muziekstreamingdienst van Amazon zou daar verandering in moeten brengen. Amazon hoopt dan ook dat de integratie van een streamingdienst in een spraakgestuurde speaker ervoor zorgt dat het apparaat aantrekkelijker wordt.

Makkelijk zal het voor Amazon niet zijn met concurrenten als Spotify, Apple Music, Google Play Music (voorheen Google Play Music All Access), Tidal, Deezer en nog enkele kleinere concurrenten. Niet alleen supermarkten liggen regelmatig in de loopgraven der prijzenoorlogen, ook in muziekland is er wapengekletter te horen. Spotify biedt haar dienst momenteel voor 9,99 euro per maand aan waarbij je de eerste drie maanden voor 99 cent per maand kan krijgen. Apple Music mag je drie maanden helemaal gratis proberen waarna je ook 9,99 euro per maand betaalt. Bij Google Play Music mag je dertig dagen gratis gebruik maken van de dienst en daarna betaal je net als bij de concurrenten 9,99 per maand. In diezelfde loopgraven treedt binnenkort een nieuwe speler ten tonele, aldus internationaal persbureau Reuters. De muziekstreamingdienst van Amazon gaat, hoe kan het ook anders, ook 9,99 euro per maand kosten.

Ondanks dat Amazon het veld erg laat betreedt, is het bedrijf ervan overtuigd dat een muziekstreamingdienst hen zal helpen bij de creatie van een one-stop shop voor content en goederen, aldus de bronnen van Reuters bij Amazon. Je kunt namelijk dankzij de Echo meteen producten op je boodschappenlijstje zetten door dit tegen je speaker te zeggen. Apple en Google zullen hun terrein niet zomaar gewonnen geven, vooral omdat het gebruik van een dienst er volgens de bedrijven voor zorgt dat mensen trouw blijven aan hun apparaten. In dit geval de iPhone en de Android-smartphones. Zo worden de muziekdiensten onder andere unique selling points van telefoons en tablets. Google is momenteel eveneens bezig met de ontwikkeling van een speaker die vergelijkbaar moet zijn met de Echo van Amazon.

Welke dienst je uiteindelijk gebruikt, is geheel aan jou en hangt af van een aantal persoonlijke voorkeuren. De trend en diens prijzenoorlog in de muziekindustrie is evident en is eveneens zichtbaar bij film (waar Amazon de strijd met Netflix al aanging met hun streamingservice Prime) en gaming (Playstation Now). Ook is het nog de vraag of men een spraakgestuurde speaker als toegevoegde waarde zal zien bij een muziekstreamingdienst. Je kunt in ieder geval wel tijdens het luisteren naar Bieber direct naar je speaker schreeuwen dat je het nummer zo geweldig vindt en meteen maar een shirt van hem wilt kopen waarna de speaker het op jouw boodschappenlijstje zet. Altijd handig.

985 Total Views 2 Views Today
Did you find apk for android? You can find new Free Android Games and apps.

Reacties

reacties

Over de auteur

Roy Bakker

Roy Bakker

Schrijft voornamelijk over economische en politieke onderwerpen. Dit alles overgoten met een communicatiewetenschappelijk sausje. Runde tijdens een vorige studie een eigen evenementenbureau maar heeft dit opzij gezet voor een aantal jaren op de UVA. Naast zijn studie werkzaam als communicatieadviseur bij een consultancy en geeft te veel uit aan goede whisky.